Veien til Los Angeles

av (forfatter) og Knut Johansen (oversetter).

Arneberg 2008 Heftet

Den selvsentrerte og svulstige unggutten Arturo Bandini har bestemt seg for å bli forfatter, og han kaster seg over tunge filosofiske tekster. Men det blir for vanskelig stoff for ham, og Arturo bestemmer seg for at jentene i "Artists and models" har mer å fare med. Dette er den andre romanen i kvartetten om Arturo Bandini.

Forlag Arneberg

Utgivelsesår 2008

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Los Angeles

Drittsekk, ungdomsopprører eller bare simpelthen helsprø? Den 18-årige helten i denne romanen opptrer som en selvopptatt pest og en plage for sine omgivelser. Arturo Bandini har forlest seg på Nietzsche og andre tyske filosofer, er oppdratt som katolikk, og dessuten selverklært kommunist. Med ambisjoner om å bli forfatter, må han i virkelighetens verden ta til takke med tungt, ufaglært arbeid. Arbeidsforholdene ved fiskerifabrikken skildres med avskrekkende realisme. Handlingen er lagt til California, kort vei fra tittelens Los Angeles. Tidspunkt: Midt i depresjonsåret 1935.

Selv om hovedpersonen irriterer ved sin arroganse, skriver Fante friskt, troverdig og engasjerende. Den norske oversettelsen flyter bra.

Fante hører til blant forfattere, som Joseph Roth, som stadig blir gjenoppdaget. Sant å si ble han første gang oversatt til norsk av Johan Borgen så tidlig som i Gyldendals gule serie 1940.

Den dagen på hermetikkfabrikken var jeg ikke mye tess. Jeg klemte fingeren min i hermetikkbokstrallen. Men gudskjelov så skjedde det ingen skade. Hånda som skrev ble ikke berørt. Det var den andre hånda, venstrehånda; venstrehånda er ikke noe tess uansett, hogg den av om dere vil.

En morgen våknet jeg med en ny idé. En fin idé, stor som et hus. Min flotteste idé noen gang, et mesterverk. Jeg skulle finne meg en jobb som nattportier på et hotell - det var ideen. Dette ville gi meg en sjanse til å lese og arbeide samtidig.

Huskeliste over bøker eg godt kan sjå etter når eg skulle vere så uheldig å ramle innom ein bruktbutikk eller loppemarknad. Men som tittelen seier, det hastar ikkje, eg har plenty av uleste bøker i bokhylla.

Bøker eg har notert meg at eg berre må lese ... så snart eg er ferdig med alt det andre eg berre må lese! For mange gode bøker, altfor lite fritid ...!

• "Drømmer fra Bunker Hill" av John Fante
  • "1933 Was a Bad Year" av John Fante