Veien til Los Angeles

av (forfatter) og Knut Johansen (gjendikter).

Arneberg forl. 2008 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no

Den selvsentrerte og svulstige unggutten Arturo Bandini har bestemt seg for å bli forfatter, og han kaster seg over tunge filosofiske tekster. Men det blir for vanskelig stoff for ham, og Arturo bestemmer seg for at jentene i "Artists and models" har mer å fare med. Dette er den andre romanen i kvartetten om Arturo Bandini.

Arturo Bandini er usympatisk, nedlatende mot alt og alle, og han lyver og stjeler med største selvfølge. Og hvorfor skal han ha en triviell jobb ... det er nemlig forfatter han skal bli. Den absolutte instruksen han gir seg selv er: Les og les! Han kjemper seg gjennom filosofiske tekster inn til han føler seg nedkjempet og ør av å ikke forstå noe som helst, og beslutter at jentene i magasinet Artist and Models har med å fare med. John Fante beskriver en egosentrisk og svulstig mann med urovekkende mangel på empati. Denne forfatternes forfatter, som Fante er blitt kalt, klarer likevel, med sine finurlige og lune grep, å skape et sympatisk rom for Arturo. Slik mestrer Fante den hårfine balansen mellom avsky og fascinasjon: Bak Arturos skruppelløse fremtoning ligger usikkerhet og sår tvil. Og hvem kan ikke kjenne seg igjen, når bilder av menneskets dårskap og narsissisme fryses og forstørres. Vi får lyst til å trøste Arturo Bandini og rope gjennom boksidene: "Du må ikke gjøre det så vanskelig for deg selv" Det er nok nå!" Charles Bukowski har uttalt: Fante var min gud!

Forlag Arneberg forl.

Utgivelsesår 2008

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Los Angeles

Den dagen på hermetikkfabrikken var jeg ikke mye tess. Jeg klemte fingeren min i hermetikkbokstrallen. Men gudskjelov så skjedde det ingen skade. Hånda som skrev ble ikke berørt. Det var den andre hånda, venstrehånda; venstrehånda er ikke noe tess uansett, hogg den av om dere vil.

En morgen våknet jeg med en ny idé. En fin idé, stor som et hus. Min flotteste idé noen gang, et mesterverk. Jeg skulle finne meg en jobb som nattportier på et hotell - det var ideen. Dette ville gi meg en sjanse til å lese og arbeide samtidig.

Huskeliste over bøker eg godt kan sjå etter når eg skulle vere så uheldig å ramle innom ein bruktbutikk eller loppemarknad. Men som tittelen seier, det hastar ikkje, eg har plenty av uleste bøker i bokhylla.

Bøker eg har notert meg at eg berre må lese ... så snart eg er ferdig med alt det andre eg berre må lese! For mange gode bøker, altfor lite fritid ...!

• "Drømmer fra Bunker Hill" av John Fante
  • "1933 Was a Bad Year" av John Fante