Veien til Jerusalem

av (forfatter) og Henning Kolstad (oversetter).

Piratforl. 2007 Heftet

Boken er første bind i en trilogi om korsfarertiden og forteller om Arn Magnusson som kommer fra en stormannsslekt og blir oppdratt i et kloster. Her skoleres Arn i både de åndelige og verdslige kunstner, og han får opplæring i å håntere sverd og bue. Når han som syttenåring vender tilbake til farsgården, møter han samfunnet som en ung mann med begavelse og kunnskaper langt utover det vanlige, men med lite erfaring på andre områder. Han dras ufrivillig inn i datidens politiske stridigheter, møter kvinnen, lysten og kjærligheten, og hans skjebne forsegles når han gjør seg skyldig i forbrytelsen som krever lovens strengeste straff.

Forlag Piratforl.

Utgivelsesår 2007

Serie Arn Magnusson (1)

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted Sverige

Er på slutten av "Arven etter Arn" etter å ha hørt triologien om Arn først. Dette er virkelig fantastiske lydbøker! Jan Grønli er en utrolig god oppleser som passer meget godt til denne typen bøker, jeg har vært fengslet i flere uker nå. Anbefales!

"Och så föddes Arn Magnusson som idé", forteller Guillou:

Han växte upp som dagens ungdom i en kakofoni av antimuslimsk
propaganda,
han blev korsriddare, kom till det Heliga Landet
och upptäckte en annan verklighet än propagandans.

Vid hemkomsten många år senare förde han med sig en mängd
nyttiga kunskaper från den - på medeltiden -
överlägsna kultur han fört krig mot. ..

Då var den muslimska kulturen överlägsen vår egen,
idag är det tvärtom. Men om man kan lära av historien
så borde det gälla både likheter och skillnader
mellan nu och då.

( Jan Guillou i etterskrift 'Nu är cirkeln sluten', (2008)
til 'Men ikke hvis det gjelder din datter' )
_

Dersom, hvis, såfremt, i fall, ditt men ikke datt ville erkebiskopen vært en hest.

Jeg bare elsker loppemarkeder. Spesielt når jeg kan komme en time før stengetid på en søndag og bare fråtse i bøker til en slikk og ingenting, det vil si 6 kroner pr. bok. Kvaliteten på bøkene overrasker meg hver gang, veldig mange av de ser ikke ut til å være leste. Så får jeg bare håpe at jeg får lest de etter hvert. Nesten halvparten av de har jeg hatt på ønskelisten min.
Så lørdag og søndag har jeg vært inne i det vi kansje kan kalle en salig "bokrus." Deilig.

Som liten drømte jeg meg bort med Robin Hood, Ivanhoe og Kong Arthur og ridderne av det runde bord. Selv om jeg kanskje har sluttet å løpe rundt i skogen med hjemmesnekrede skjold og sverd, har jeg lyst til å finne ut av om slikt fremdeles fenger.

Anbefalinger tas gjerne i mot, og jeg blir kanskje litt ekstra glad for bøker som inneholder blod, svette og tårer, krig og elendighet, edle helter og jomfruer i nød.

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Anbefalt historisk litteratur. For det meste faglitterære utgivelser.

Mål for 2013: fullføre 50 av disse bøkene.

• "Riket ved veiens ende" av Jan Guillou
  • "Tempelridderen" av Jan Guillou