Veien til forsoning

tilgivelsens hemmelighet

Kagge 2009 Innbundet

Boken handler om tilgivelse og forsoning. Forfatteren bruker fortellinger både fra sitt eget liv, kristendom, aktuelle mediesaker, filosofi og populærkultur for å belyse problemstillinger rundt temaet. Har litteraturliste.

Hvis du bestemmer deg for å tilgi noen - er det slik at du aldri mer kan nevne det som er tilgitt? Tilgivelse er nødvendig for å komme videre, men er det en plikt? Forfatteren leter etter svarene i både populærkulturen, i filosofien og Bibelen - og i sin dramatiske hverdag. Biskop Ernst Baasland har skrevet og snakket om tilgivelse i alle sine yrkesaktive år, men i 2008 fikk han et svært brutalt møte med problemstillingen: Sønnen Bjarte hadde overtalt sin mor til å garantere for lån for flere titalls millioner. Familien Baasland ble slått konkurs, drømmen om en fredelig og økonomisk uavhengig alderdom forsvant. Hvordan kan han tilgi sin sønn og sin kone?

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2009

Du kan ikke tilgi litt, bare helt og fullt.

Den største tragedien er ikke onde menneskers brutalitet, men gode menneskers taushet

Tilgivelse er å reparere og å la være å skade den som har forvoldt skade.

Tutu bruker et godt bilde på tilgivelse. Den er lys og varme som vi ikke får del i når vi sitter i et mørkt rom, enda det er lyst og vakkert ute. Når gardinene er trukket for, slipper ikke lyset inn. Men tar vi gardinene til side, begynner lyset og varmen å strømme inn i rommet. Slik er tilgivelsen. Den tar bort det som stenger lyset og varmen ute. Den som sier: "Jeg tilgir aldri", vil alltid leve i mørke og kulde. Den som sier: "Jeg tilgir", starter på en ny og spennende livsvei.

Tilgivelse er svaret på barnets drøm om miraklet som gjør det istykkerrevne helt og det skitne rent