Ved klaveret

av (forfatter) og Tom Lotherington (oversetter).

Aschehoug 2006 Innbundet

Yrket som profesjonell pianist krever streng disiplin, noe som utelukker alt som kan bidra til å fjerne kunstneren fra sitt klaver. Pianisten Max Delmarc skulle så gjerne nyte av livets gleder: lyset, varmen, en kvinnes kjærlighet. Men en pianist er forpliktet overfor sitt publikum. Boken handler om kunsten, om det dårlig planlagte livet, den uoppnåelige kvinnen, døden, den umulige flukten, i det hele tatt det absurde livet der en allikevel må finne sin plass.

Yrket som profesjonell pianist krever streng disiplin. Det utelukker alt som kan bidra til å fjerne kunstneren fra sitt klaver. Pianisten Max Delmarc vil så gjerne nyte av livets gleder: lyset, varmen, en kvinnes kjærlighet. Men nei - pianisten er først og fremst forpliktet overfor sitt publikum.
Ved klaveret handler om kunsten, det dårlig planlagte livet, den uoppnåelige kvinnen, døden som nærmer seg, den umulige flukten - dette absurde livet der man likevel må finne sin plass. Romanen har spenning, komikk og dypt alvor, og forfatteren viser en stor kjærlighet til sin vaklende hovedperson.
Jean Echenoz er en av Frankrikes mest leste samtidsforfattere, og hans romaner han innbrakt ham en rekke prestisjetunge priser. Tidligere utkommet på norsk er Sjø, Oss tre og Jeg stikker.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788203209239

EAN 9788203209239

Omtalt sted Frankrike

• "Ærens mark" av Jean Rouaud
  • "Elvekonger - en ny historie om vikingene" av Cat Jarman
  • "Mannen fra middelalderen - historikeren og morderen Tormod Torfæus" av Bergsveinn Birgisson
  • "Min europeiske familie - de siste 54 000 årene" av Karin Bojs
  • "Forblindelsen" av Elias Canetti