Ved Chesil Beach

av (forfatter) og John Erik Bøe Lindgren (oversetter).

Gyldendal 2008 Heftet

Juni 1962. Nygifte Edward og Florence er i et hotell ved Chesil beach i Dorset hvor de akkurat skal til å spise middag. Ingen av dem klarer å skjule nervøsiteten de føler rundt den kommende bryllupsnatta. Romanen handler om hvordan et helt livsløp kan endres bare på grunn av en gest som ikke utføres eller et ord som ikke blir uttalt.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205381711

EAN 9788205381711

Serie Gyldendal pocket

Omtalt sted England

En fascinerende roman om hvordan stolthet og selvrettferdighet kan ødelegge alt mellom to mennesker som står på terskelen til å tre inn i ekteskapet ... Og om hvor annerledes alt kunne ha vært dersom drømmer og forventninger ikke hadde blitt kvalt med taushet.

Ian McEwan har en sjelden evne til å formidle og komme tett inn på mennesker som har problemer med å komme tett inn på seg selv. En perle av en bok!

Ved Chesil Beach er en nydelig bok. Karakterene er fantastisk skildret, og bakhistoriene blir, med få sider, brettet ut til man kjenner et sterkt bekjentskap til både Florence og Edward. To ulike personer – en ambisiøs fiolinist, en historiestudent. Begge med forhåpninger om fremtiden, ulike familier og personligheter. De virker begge troverdige. Paret har tatt inn ved et hotell. Her skal ekteskapet fullbyrdes, og livet som ektepar begynnes. Dette skjer ikke uten problematikk, og bryllupsnatta rører ved en rekke usagte problemer som lurer under overflaten. Alt er nydelig, nydelig beskrevet. Jeg forelsket meg nærmest i McEwans skrivemåte, og skal sannelig lese mer! Skrivestilen er noe gammeldags, nærmest gammelmodig og jeg er overrasket over mengden av tette beskrivelser som har fått plass i denne noe korte boka. Dette funker forøvrig godt til epoken handlingen foregår i – 60-tallet – en slags mellomdistanse, der rockere og viktorianere slåss om å styre samfunnets moral og verdier. Dette merker vi muligens også preger både Florence og Edward. Synes også tematikken er modig – jeg har lest få tekster som dette, og synes det er kult at en bryllupsnatt langt blir så idyllisk som den kunne ha vært. Avslutningen slår meg som en slags refleksjon over betydningen av valg, hvilket kan ha overraskende utfall. Jeg tar meg i å fundere over hvorvidt dette var den ene hendelsen, Edwards ene valg, på slutten der, ved stranden, som førte til at ting gikk som det gikk, eller om det var en lang rekke med valg, tausheter, stolthet og høflighet som over tid hadde bygget seg opp og dermed trengte en utløsende årsak for å gjøres relevant. Muligens hadde begge deler påvirkningskraft på parret. Lengden er forøvrig perfekt, og boka har nærmest et noe novelleaktig preg, med få personer, relativt kort tidsramme og vel – et klimaks.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Hun forsøkte å ikke tenke på den umiddelbare fremtiden, og heller ikke på fortiden, men forestilte seg at hun klamret seg fast til øyeblikket, den dyrebare nåtiden, som en friklatrer i en fjellvegg som klemmer ansiktet hardt mot steinen uten å våge å røre seg.

Og hva sto i veien for dem? Personlighetene og forhistorien, uvitenheten og frykten, lettskremtheten, feigheten, mangelen på selvstendighet, erfaring og en avslappet holdning, i tillegg til halehenget fra de religiøse forbud, britiskheten og klassetilhørigheten og selve historien. Ikke så mye egentlig.

(...)she did not mind making her bed every morning - she had always done so - but she resented being asked at each breakfast whether she had.

With his lips clamped firmly onto hers, he probed the fleshy floor of her mouth, then moved round inside the teeth of her lower jaw to the empty place where three years ago a wisdom tooth had crookedly grown until removed under general anaesthesia.

How could she have known what a terrible mistake she was making? Had she pulled on the wrong thing? Had she gripped too tight? He gave out a wail, a complicated series of agonised, rising wovels, the sort of sound she had heard once in a comedy film when a waiter, weaving this way and that, appeared to be about to drop a towering pile of soup plates.

Korte bøker er noe eget. Et riktig godt, kort verk krever finesse, særdeles god språkføring og ikke minst en forfatter som kan begrense seg. Her er en liste over lesverdige korte bøker: fra det utsøkte til det nokså gode. Ingen over 200 sider. Ypperlig om man vil få mest mulig med seg og oppleve mye - med få ord og knapp tid, eller for å lette bagasjen.

Bøker eg har notert meg at eg berre må lese ... så snart eg er ferdig med alt det andre eg berre må lese! For mange gode bøker, altfor lite fritid ...!

De beste leseopplevelsene fra et år som går raskt mot slutten... Noen av disse er lest i godstolen, andre på stranda, på verandaen, noen på en benk i skogen, og andre i senga... Atter andre er lest i fellesskap, dvs. høyt for guttene mine, ofte akkompagnert av latter... Det har med andre ord vært et rikt leseår for meg i år, og med dette ønsker jeg dere bokelskere et godt nytt år fult av gode leseopplevelser; )))

Bøker der hele handlingen er lagt til en dag

bare til eget bruk

• "Hjelp fra fremmede" av Ian McEwan