Varulven

Aschehoug 1992 Heftet

Boka er en roman om kjærlighet, sjalusi og Erling Viks jakt på de mørke sidene i seg selv. I forgrunnen står ei trekanthistorie mellom tre voksne mennesker: Erling Vik, Felicia og Jan Venhaug. Erling og Felicia kom bort fra hverandre, men møttes igjen som flyktninger i Sverige. Felicia gifter seg med Jan, men forholdet til Erling fortsetter helt til Felicia gåtefullt forsvinner.

Utgivelsesår 1992

ISBN13 9788203169335

EAN 9788203169335

Serie Omega

Genre Klassisk litteratur

Boka omhandler trekantforholdet mellom Jan, Felicia og Erling. Jan og Felicia er gift, men Felicia og Erling treffes jevnlig i en eller annen seng, selv om Felicia vet at Erling er en skikkelig jentefut.
De tre har sensitive hemmeligheter fra krigen sammen, og Erling er en fast gjest på gården til Felicia og Jan. Felicia er også fostermor til Erlings datter. Det hele er komplisert for å si det mildt.

God bok, men til tider langdryg og man må henge med i svingene for å få med seg alt.

Som et klokt og erfarent menneske visst hun nok at gjenferdet av det svunde som pinte deg, kommer deg i møte på mørke stier, forkledd som svarte gledesdrømmer. Men heller ikke Felicia visste det mens det var viktig å vite. For henne som for alle: Alltid lenge efter, en annen gang, for sent, eller aldri.

Stig Sæterbakken tar godt og grundig for seg melankolsk-obskøn litteratur. Dette liker jeg.

Mestselgende litteratur i Norge på 1950-tallet. Alle sjangre.
Listen er sortert i tilfeldig rekkefølge og er ikke komplett.

• "Felicias bryllup - roman" av Aksel Sandemose
  • "Vi pynter oss med horn" av Aksel Sandemose