Varme og vatn

Tiden 2021 Innbundet

Varme og vatn er den nye romanen til Sivert N. Nesbø. Boka er eit konsentrert erkjenningsarbeid rundt stilla og saknet som kan finnast i eit ungt menneske. I romanen følgjer vi fjorten år gamle Lars nokre veker på seinsommaren. Han er spørjande og vár for omgjevnadane, og freistar heile tida å forstå kva det er som rører seg rundt han, og tilpasse sine eigne dragnadar til familien og andre. Sentralt i boka står Lars sine erkjenningar av korleis det verande kjem til syne og korleis ein skal forhalde seg til alt det som finst rundt ein. Varme og vatn er ein roman med ein særeigen skrifttone og stemning, der store djupner ligg under overflata.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2021

Det er ikke første gang Nesbø tar for seg overgangen mellom barn og ungdom men det som skiller ham fra andre forfattere som gjør det samme er at det aldri føles teit eller kleint når historien er ført i hans penn for han har en egen evne til å lage spesielle stemninger og det oppstår nærmest umiddelbart en kontakt mellom meg som leser og bokens hovedperson uavhengig av hvor stor aldersforskjellen mellom oss måtte være. Jeg leste forfatterens debutbok Skårgangar like før jeg begynte på denne og må si jeg ble veldig imponert over forfatterens evne til å formidle en god historie hvor det ikke er så mye ytre handling men hvor han likevel sier mye gjennom helt enkle hverdagslige scener. I debutboken er det Johannes som er hovedperson og vi blir kjent med ham gjennom hans egne men også andres øyne. Der var det også mye natur og menneskelige relasjoner og forfatteren gjorde bruk av dyr i metaforene sine. En bok jeg definitivt skal kjøpe for å ha i hyllen.
Jeg vet at han tidligere har blitt sammenlignet med både Tarjei Vesaas og Torborg Nedreaas og det kan jeg godt forestille meg selv om jeg ikke har lest så mye av de ennå.
Selv fikk jeg veldig Jon Fosse vibber mens jeg leste Skårgangar så det er ingen hvem som helst denne karen sammenlignes med. Det er noe med språket,miljøet rundt og selve historien som gjør at det føles som jeg trer inn i en helt annen tid, så også i denne nyeste,Varme og vatn.

Jeg kan ikke snakke om en bok av Nesbø uten å nevne det nydelige og poetiske språket,det er en ren fryd å lese. Når han i tillegg klarer å snekre sammen en historie som engasjerer til tross for at det meste er pakket inn i trivielle hverdagslige scener så er det veldig imponerende. Men så elsker jo jeg slike bøker.
Nå er dette på ingen måte en ungdomsroman selv om vi her snakker om en usikker tenåringsgutt som skal finne sin plass i verden og i forhold til andre rundt ham,for dette er gjenkjennelig selv for en godt voksen dame som meg.
Det er også noe med måten Nesbø skaper karakterene sine på som fascinerer meg for han får så godt frem følelsene deres og han behandler dem med den største respekt. Den nervøsiteten og usikkerheten Lars følte på underveis kjente jeg også på mens jeg leste. Men også dette med følelsen av å tre inn i en helt annen tid er så fascinerende med bøkene hans. Jeg ser frem til flere bøker av Nesbø så jeg håper han har planer om flere.

Les gjerne hele omtalen min her.

• "Alt som ikke har blitt tjoret fast - dikt" av Eirin Gundersen
  • "Der det finst fuglar - roman" av Maren Uthaug
  • "Kinderwhore" av Maria Kjos Fonn
  • "Vi er fem - roman" av Matias Faldbakken
  • "Vinternoveller" av Ingvild H. Rishøi
  • "Og været skiftet og det ble sommer og så videre - roman" av Pedro Carmona-Alvarez