Varg Veum

vintermassakren

av (forfatter) og Mike Collins (illustratør).

Vigmostad Bjørke 2007 Innbundet

Bergen, høsten 1983. Varg Veum får i oppdrag av Hallgeir Svendsen å leite etter dattera, Solfrid, som har vært forsvunnet i snart en måned. Dette fører Veum ut i en verden av okkuperte hus, narkotika og prostitusjon. Albumet er basert på ei novelle med samme tittel fra Hekseringen (1985).

7 FJELL - BOK 3 - VINTERMASSAKREN Det er en kald og vanskelig høst i Bergen i 1983. Varg Veum har opplevd noen år som på mange måter har forandret Norge, og han har sett ungdommelig frihetstrang bli mer og mer preget av harde stoffer og kriminalitet. Oppdraget heter: Finn min datter!, og leder ut i en sinnssyk verden av okkuperte hus, narkotika og prostitusjon. Veum får Bergens narkotikaproblem rett i fanget, noe han takler på velkjent Veum-vis: direkte, og det koster både sår og smerte. Hans kamp mot livsfarlige håndlangere når sitt klimaks i mørklagte havnelagere i Sandviken, gjennom en blodig natt som avisene senere døpte Vintermassakren. Dette er tredje album i en serie på syv under fellestittelen 7 Fjell. Albumet er basert på en novelle hentet fra Hekseringen (Gyldendal 1985). Forordet er skrevet av Fredrik Wandrup. Gunnar Staalesen (f. 1947) har til nå utgitt femten bøker om Varg Veum, tidenes norske krimhelt ifølge Dagbladets lesere. Nye skudd avfyres i 2007 med lanseringen av en rekke kino- og TV-fi lmer om Varg Veum. Mike Collins (f. 1961 i Irland, nå bosatt i Wales) er kjent som en dyktig illustratør av klassiske actionserier som Fantomet, Batman og Judge Dredd.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788241905025

EAN 9788241905025

Serie Varg Veum : 7 fjell (3)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt tid 1980-1989