Vandrefalken

av (forfatter) og Christian Heyerdahl (oversetter).

Solum Bokvennen 2019 E-bok

Vandrefalken er en klassiker i britisk naturprosa og ble første gang utgitt i 1967 til strålende mottagelse fra fugleelskere, ornitologer og pressen. Forfatter J.A. Baker vant Duff Cooper Prize for boken, den viktigste britiske litteraturprisen på den tiden. Størrelser som Ted Hughes, Barry Lopez og Andrew Motion har beskrevet Vandrefalken som en av de viktigste naturbøker i det tyvende århundret.

Selv om vandrefalker ofte assosieres med de ville utkantene av De britiske øyer, foregår Vandrefalken på de flate våtmarkene ved kysten av Essex, hvor J.A. Baker tilbrakte mange lange vintre med å se og beskrive de besøkende fra fjellene - vandrefalker som tilbrakte vinteren med jakt på de store flokkene av duer og vadefugler som de deler det øde landskapet med.

Den norske oversettelsen av den tidløse klassikeren har lagt til grunn utgaven som kom i anledning 50-årsjubileet for førsteutgivelsen og er utstyrt med et etterord av en av bokens største beundrere, naturskildreren Robert Macfarlane.

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2019

Mann ser på fugler og beskriver det de gjør. En av de seigeste bøkene jeg har lest. Setning for setning er den imponerende, men den dirrende prosaen blir slitsom i lengden. Som å spise konfekt: En bit er herlig, to er vidunderlig, tre er fortsatt fint, men fra og med den fjerde er det nok for ei stund.

Mange leser denne inn i et øko-perspektiv, men selv om forfatteren er kritisk til menneskenes framferd, handler det mest om forfatterens evige kikking på vandrefalkers dreping. Det blir ganske fort ensformig, en slags utmattende adjektivlek/metaformølle.

Men den fikk meg i det minste til å lete opp vandrefalker på YouTube. Imponerende dyr!

Du kan nesten føle hvordan en falk kjeder seg når den har badet og pusset seg og verken er sulten eller søvnig. Den ser ut til å henge omkring og lage bråk, bare for å ha noe å gjøre.

• "Skjellmannen" av Aslı Erdoğan
  • "Stemmer fra Israel - prosa" av Finn Iunker