Valhall

den samlede sagaen

av (forfatter), Peter Madsen (illustratør), Kåre Stensvold (gjendikter), Jens E. Røsåsen (gjendikter), Hege Høiby (gjendikter), Arve Martinsen (gjendikter), Sanne Melrinou (gjendikter), Sissel Bøe (gjendikter) og Nina Svendsrud (gjendikter).

Egmont serieforl. 2010 Innbundet

Valhall gjenforteller mytene fra den norrøne mytologien. De fem bindene inneholder alle historiene fra de opprinnelige femten albumene i Valhall-serien, samt ekstramateriale. Inneholder historiene: Ulven er løs, Tors brudeferd, Odins veddemål, Historien om Quark, Reisen til Utgardsloke, Iduns gylne epler, Ormen i dypet, Frøyas smykke, Utfordringen, Gudenes gaver, Suttungs mjød, Gjennom ild og vann, Balladen om Balder, Muren og Volvens syner.

Valhall-serien er unik både i norsk, nordisk og verdenssammenheng. Et kulturelt og kulturhistorisk løft fullt på høyde med Art Spiegelmans Maus. Gjennom 15 bind, utgitt i årene 1979-2009, har tegneren Peter Madsen og hans medhjelpere skapt en spennende, morsom og lett tilgjengelig versjon av de norrøne gudesagnene. Her får du de 15 albumene samlet i 5 vakre bøker i samlekassett. I tillegg til de opprinnelige ca 720 tegneseriesidene, får du en fyldig seksjon i hver bok med redaksjonelt bakgrunnsmateriale. Dessuten gengis de opprinnelige tekstene fra Den Eldre og Yngre Edda, som serieskaperne har brukt som utgangspunkt.

Forlag Egmont serieforl.

Har ikke lest fra perm til perm, men det stod flere av disse i bokhylla i barndomshjemmet mitt. Husker jeg leste dem gang på gang, til stor glede og nysgjerrighet. Serien har også lagt grunnlaget for min kunnskap om den norrøne gudelære, det er i alle fall noe som har kommet til nytte når a mor spør om hjelp til helgekryssordet. Kjedelig, men sant. Artig lesning for store og små!

Barne- og ungdomsbøker som har elementer av norrøn mytologi i seg, i alle sjangere.

Bøker for barn med innslag av norrøn mytologi i alle sjangere. Sakprosa, fantasy, tegneserier og realistiske romaner.

• "Lucky Luke - 1960-1961" av Morris
  • "Lucky Luke - 1971-1973" av Morris