Vaktenes tre

en historisk krim fra Istanbul

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Dinamo forlag 2007 Innbundet

Vi befinner oss i Istanbul i 1830-årene. Evnukken og detektiven Yashim har fri tilgang til haremets hemmeligheter, og utgjør tilsynelatende ingen trussel mot kvinnene. Når sultanene ber ham om å oppklare fire brutale mord som har rammet byen, må han bruke sin sylskarpe hjerne i jakten på sannheten. Dette er første bok om Yashim.

Forlag Dinamo forlag

Utgivelsesår 2007

Genre Krim

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Tyrkia

Denne boka rommer noe så usedvanlig som en kriminalroman fra 1830-årenes Istanbul. Vi introduseres for evnukken Yashim, som får i oppdrag fra sultanen å etterforske noen mystiske drap. Yashim søker etter løsningen et stykke tilbake i tid og begynner møysommelig å nøste i trådene.

Janitsjarene utgjorde tidligere sultanens soldatkorps, men som ledd bl.a. i moderniseringen av det osmanske riket, ble de avsatt. Kan det være dette mystiske broderskapet som sprer frykt og uro for på den måten å gjenerobre sine tapte posisjoner? Under etterforskningen vandrer Yashim fritt rundt i sultanens harem uten å bli ansett som noen trussel. Men hvor uskyldig er han egentlig når det kommer til stykket? Etter hvert griper uhyggen om seg i Istanbul, og spenningsnivået i boka stiger betydelig.

Forfatteren skriver glitrende, og briljerer med sine inngående kunnskaper om Tyrkias historie. Detaljrikdommen er stor, og jeg kunne nesten kjenne luktene av mat, støvete arkiver og haremkvinnenes parfymer mens jeg leste boka. Det beste av alt er at det kommer flere bøker om Yashim! Jeg gleder meg!

JEG hadde forhåpninger om en anderledes krimbok fra et land og en kultur jeg kjenner lite til- men muligens er jeg for vestlig- for dette ble for kjedelig. mye detaljer , mye lange beskrivelser og apsolutt ikke slik at jeg måtte lese litt til --bare littt til for å finne ut hvordan det går- Synd For jeg tror den kunne fenget --- med fortetting og forkorting

Vi nordmenn elsker både å lese og reise. Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende byer? Her er VGs guide til godt lesestoff. VG 21.juli 2012

Oversikt over alt jeg har lest i 2009

• "Klima X - spenningsroman" av Erik Grønner
  • "Geografens bibliotek" av Jon Fasman
  • "Til Kongos indre" av Redmond O'Hanlon
  • "Lys og skygger i Sjøgata" av John Giæver
  • "Mytene som skapte Norge - myter og makt fra vikingtid til middelalder" av Gro Steinsland