Vakkert kaos

av (forfatter), Margaret Stohl (medforfatter) og Gry Wastvedt (oversetter).

Cappelen Damm 2014 E-bok

Dette er den tredje boken i serien Beautiful creatures.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202418977

EAN 9788202418977

Serie Beautiful creatures (3)

Genre Fantastisk litteratur

Omtalt sted South Carolina

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Navn på elev: Zoé Maria Luna Austeng-Klein

Forfatterne: Kami Garcia og Margaret Stohl
Tittel: Beautiful Creatures, Vakkert Kaos.
1. Bok: Beautiful Creatures, Vakre Skapninger
2. Bok: Beautiful Creatures, Vakkert Mørke
3. Bok: Beautiful Creatures, Vakkert Kaos
4. Bok: Beautiful Creatures, Vakkert Gjensyn

Hovedpersoner:
Ethan Lawson Wate er kjæresten til Lena. Han er veiviseren mellom menneskeverdenen og manerverdenen.
Lena Duchannes er Ethans kjæreste. Hun er halvt Lys og halvt Mørk maner. Hun er et unikum, og moren hennes er den mørkeste maneren i verden.
Wesley Jefferson Lincoln er kvart inkubus og bestevennen til Ethan.
Lucille Ball er manerkatten til Ethan. Hun var før katten til de tre tantene til Ethan som er over hundre år gamle.
Macon Melchizedek Ravenwood er onkelen til Lena. Han er en incubus som har gått over til en god incubus.
Olivia Durend, også kalt Liv er Johns kjæreste. Før var hun en vokter, men ikke nå lenger.
John Breed er halvt maner, halvt incubus. Han er kjæresten til Liv.
Amarie Treadeau, Amma, er synsk/seer. Hun er Ethans hushjelp.
Marian Ashcroft er en vokter, og bibliotekar over manerbiblioteket og vanlige biblioteket.
Abraham Ravenswood er Lenas onde bestefar. Han er en incubus som samarbeider med Sarafine.
Sarafine er Lenas onde mor. Hun er den mørkeste maneren i verden og en kataklyst.

Handling:
Etter at Lena krevde seg selv i slutten av andre boken, begynner merkelige ting å skje. Da Lena krevde seg selv ble verdensordenen brutt. Ingenting er som før. Alt i Gatlin blir annerledes. Innsekter, rekordhete, jordskjelv og ødeleggende stormer raser, mens Ethan og Lena prøver å finne ut av hva som skjedde da Lena ble krevd. Ingen slipper unna, ikke en gang familien til Lena. Kreftene bryter løs og lager kaos. Spørsmålet er hvem eller hva må ofres for å redde Gatlin?
Noen ganger er det ikke alltid et valg kan velges, eller at man kan ombestemme seg. Og noen ganger blir det heller ingen lykkelig slutt.

Boken passer for:
Jeg synes boken passer for en alder fra 12-14 år, eller eldre. språket er ikke veldig vanskelig, men handlingen kan være komplisert. Boken er tross alt veldig spennende og utrolig bra.

Spenningskurve:
Boken er spennende, man får lyst til å lese mer. Handlingen utvikles i hvert kapittel. Mot midten av boken stiger spenningen.

Hva jeg synes om boken:
Jeg synes boken er fengslende! Det er den fordi jeg føler at jeg er med i handlingen hele tiden, og at jeg har lyst til å finne ut hva som må til for å redde Gatlin sammen med Ethan og Lena. Jeg ville gitt terningkast 6. Jeg hadde slått en sekser fordi boken er mer enn spennende. Så bra at jeg hadde satt i gang å lese boken med en gang!

• "Vakkert gjensyn" av Kami Garcia
  • "Vakkert mørke" av Kami Garcia