Væringene

Åsgeir Åsmundsons saga

historisk roman

Aschehoug 2003 Innbundet

På slutten av 900-tallet drar krigsherren Rolf Mikla sørover langs kysten i Nordland for å verve folk til en vikinghær som skal tjene keiseren i Bysants. Vi blir kjent med hovedpersonene, spesielt den forstandige Åsgeir, hans kamerat Hallstein, som har kjempekrefter, og skalden Asbjørn. De blir godt mottatt og får snart viktige oppgaver. Åsgeir blir en av keiserens fremste hærførere, og han fester røtter i det fremmede landet. Når han til slutt reiser hjem til Norge for å overta gården og farsarven, møter han en politisk virkelighet han ikke er forberedt på.

På slutten av 900-tallet drar krigsherren Rolf Mikla sørover langs kysten i Nordland for å verve folk til en vikinghær som skal tjene keiseren i Bysants. Etter hvert blir vi kjent med hovedpersonene, spesielt den forstandige og kvikke Åsgeir, hans kamerat Hallstein, som har kjempekrefter, og skalden Asbjørn. Turen går via Gibraltar, og mye skjer på den lange reisen. Vel fremme i keiserbyen blir de godt mottatt og får snart viktige oppgaver med vakthold og i keiserens mange felttog. Åsgeir blir en av keiserens fremste hærførere, og han fester røtter i det fremmede landet. Når han til slutt reiser hjem til Norge for å overta gården og farsarven, møter han en politisk virkelighet han ikke er forberedt på. Lars Andersen . tidligere psykolog og bosatt i Arendal . debuterer med en roman full av dramatisk historie, fargerike skikkelser og spennende miljøer, med slagscener, tvekamper og intriger.

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788203187162

EAN 9788203187162

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid Vikingtiden

Omtalt sted Norge Tyrkia

Dette må være den ultimate boken om Væringene. Som litt over gjennomsnittet historieinteresserte, vil jeg påstå denne boken, og ikke minst forfatteren er i en egen klasse i forhold til kunnskap og beskrivelse av væringgarden til Keiseren i Konstantinopel. Historien er spennende å følge og veldig godt skrevet med mye informasjon, som bare kan komme fra en forfatter med stor interesse og kunnskapsbase om temaet. Terningkast 6

• "Trolltrommen - roman" av Håkon Stang
  • "Verdenstreet - mennesker og makter i Odins tid" av Vera Henriksen
  • "Alexander - skjebnens sønn" av Valerio Massimo Manfredi
  • "Eirik Raude - en roman om Eirik Torvaldsson av Øksne-Torers slekt" av Preben Mørkbak
  • "Karl Johan - Jean Bernadotte - soldaten som ble konge" av Herman Lindqvist
  • "Spydet - Bodvars saga" av Vera Henriksen