Vær så snill

Oktober 2014 Innbundet

De er ledet av en skikkelse som kalles den lille, og angriper mennesker de ikke liker. De kommer uten forvarsel, forsvinner uten spor, og etterlater ikke annet enn frykt. Men det finnes en som kanskje kan bøte på smerten, en ti år gammel standup-komiker, som ofrer seg for latteren på en scene midt i Oslo.

I "Vær så snill" fortelles offeret, overgriperen og vitnets historie. Romanen undersøker hva som skjer når tryggheten vi tar for gitt blir borte. I den medrivende fortellingen blir livet fjernt som en drøm og uhyggelig virkelig.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2014

Omtalt sted Oslo

Han kjente følelsen fra han var liten. Redselen for slutten. For det uforståelige med slutten. Ubarmhjertigheten med slutten. Han hadde lært seg å ikke tenke mer på det. Men nå var tanken tilbake. Og det verste var at med redselen for slutten kom også en lengsel etter den. På dager som i dag synes han det virket fristende å dø. Han skammet seg over det. Han burde ikke føle det sånn. Men han hadde lyst til å ikke finnes. Bli borte. Slippe helt vekk. Hodet, kroppen, tankene, følelsene. Det var for mye. Han burde være glad for å leve. Men han var ikke glad for å leve. Tvert i mot følte han sterkt at det hadde vært bedre å slippe. Men han turte ikke gjøre noe med det, for han var livredd for å dø.

Målet er å få lest ca 2 bøker pr måned, tilsammen 24 stk i 2014. kan inkludere comics hvis det kniper...

Liste over bøkene jeg leste i 2014

• "Alt som ikke har blitt tjoret fast - dikt" av Eirin Gundersen
  • "Farvel alle hemmeligheter" av Helene Guåker
  • "Hekla myter - dikt" av Eli Fossdal Vaage
  • "Skogen i tapetet" av Stig Beite Løken
  • "Ung trost klokken fem om morgenen i en brusende alm - et dikt fra januar til september" av Geir Gulliksen