Våre venner kinesarane

av (forfatter) og Are Kalvø (oppleser).

Lydbokforlaget 2007 Lydfil med spiller

Forfatteren har reist rundt i Norge og besøkt alle dei 158 kommunane som har kinarestaurant. Han set seg føre å ete på minst ein restaurant i kvar kommune.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2007

Format Lydfil med spiller

Serie Digibok

Genre Humor

Forfatterens prosjekt er å reise gjennom alle kommuner med kinarestaurant og spise pä minst en av dem. Dette er en fantastisk bok, som er til å le av slik at man nesten griner. Det store spørsmålet Kalvø stiller seg er om alt virkelig var bedre før, og om alle kjedene - også Kina-restaurantene - har bidratt til å forflate eller berike den norske kulturen. Innimellom betror han seg til Ansgar, en fiktiv venn som dingler ned ved bilspeilet - når han er drittlei kinamat med nudler og ris.

Denne boka kan virkelig anbefales!

Hva får Are Kalvø til å reise rundt i Norge og besøke alle kommuner som har minst en kinarestaurant og spise på minst en i hver kommune? Are Kalvø har i alle fall gjort det og det førte til denne fantastisk morsomme og kanskje litt tankevekkende boka!

Sorry Are Kalvø, men denne var ikke morsom i det hele tatt, langt i fra på høyde med hyttebok fra helvete som virkelig var morsom. Hadde forventa meg morsomme beskrivelser av hvor lei kinamat du var etter 50 dager (jeg synes kinamat er godt 1 dag, men blir lei etter 2 dager) I stedet får vi stadige digresjoner om fotball og ting som ikke har med temaet å gjøre. Og fritert banan, og fritert innbakt sjømat er jo det beste maten man får på kinarestauranter, ikke et ord om det, bare at du ikke liker innbakt banan. Så gjenkjennelseseffekten er lik 0.
Virker som du har skrevet denne boka i full fart, mye repetisjoner, og når du flere ganger skriver at "man må kjøpe boka" og ikke høre den på lydbok fordi det er bilder i boka, og jeg må kjøpe boka for å finne ut om alle de navnene du ramser opp er reelle eller noe du har funnet opp.
Kjære Are Kalvø: Jeg kjøper ikke ei bok jeg har hørt på lydbok, for at du skal tjene mere penger, og jeg har ingen interesse av å se bildene dine av kinarestauranter, og hvilke av dine navn på steder som er oppdiktet eller reelle.
Den eneste gangen jeg lo i boka er av han som satte fingeren på tårnet av mat på Bølgen & Moi, da hadde jeg fortsatt tro på at boka kunne bli morsom, men dessverre ble med det ene gangen. En god ide, som kunne blitt en god og morsom bok, men dessverre klarer du ikke å skrive en god historie omkring temaet.

"Pølse", seier eg til attenåringen i kassa.
"Du meiner Big bite?" seier han.

Jeg fikk lyst til å lage en liste over bøker med varm og god humor. Forslagene har rent inn, og jeg håper at jeg får med meg alle etter hvert.

Morsomme bøker for voksne

• "Bibelen 2" av Are Kalvø
  • "Syden" av Are Kalvø
  • "En himmel full av stjerner - roman" av Knut Nærum
  • "Å" av Knut Nærum
  • "Sitt ned og hold kjeft - håndbok for deg som vil bli kvitt selvtilliten" av Knut Nærum