Våre skiskyttere

1958-2018

skiskyttersporten gjennom 60 år - sett fra innsiden

Vist media 2018 Innbundet

Våre Skiskyttere tar for seg hele den norske skiskytterhistorien gjennom 60 år, fra før det første VM ble arrangert i Saalfelden i 1958, og fram til to av våre største utøvere bekjente at de la børsa på hylla i etterkant av sesongen 2018. Våre Skiskyttere er blitt til ei meget fyldig bok der forfatteren har hatt en pågående prosess gjennom 15 år for å nå det endelige resultatet. Historien fra de første tiårene har et meget unikt kildemateriell, der intervjuene er gjort for lang tid tilbake. Forfatteren har i perioder fulgt skiskyttersporten tett, også i verdenscupsammenheng.
Historiene er mange, også til dels dramatiske. Den sportslige suksessen var bemerkelsesverdig utover på 1960-tallet. Løperne var gode kamerater og bidro til å gjøre hverandre gode. Men under OL i 1968 ble det slutt på idyllen. Løperne protesterte på uttaket. Det resulterte i at de seks aktuelle løperne selv delte ut lapper og skrev på de fire navnene de ønsket til start. VM-vinneren fra 1965, Olav Jordet, ble satt ut av laget og inn kom debutanten Magnar Solberg. Den 31-årige politimannen fra Trondheim ble olympisk mester. Dramatikken var bare så vidt begynt.
Alle perioder gjennom den 60-årige historien har sine helt spesielle hendelser, og det er mange av disse som løperne selv husker aller best når vi treffer de etter endt karriere.
Tilfeldighetene ville at forfatteren selv var med verdenscuplaget inn i en ny sesong da Lillehammer-OL var et tilbakelagt stadium. Slik var man "ringside" da Ole Einar Bjørndalen tok sin første av i alt 178 pallplasser i skiskyting. Det var også i Bad Gastein den gang i 1994, at skiskytterjentene den 13. desember banket på døra og kom inn på rommet til journalisten og sang "Santa Lucia"-sangen. Det hadde nok ikke skjedd i dag!
Det var vel andre tider den gang, men faktum er at det har skjedde mye spennende gjennom hele den 60-årige historien fram til og med 2018-sesongen.

Forlag Vist media

Utgivelsesår 2018