Våpenstillstanden

Document forlag 1992 Heftet

De var 650 da de reiste. Nå var de 3 som vendte tilbake. Tilbake til livet, etter 20 måneder i fangenskap i Auschwitz. Hva nå?

Forlag Document forlag

Utgivelsesår 1992

ISBN13 9788275190060

EAN 9788275190060

Serie Auschwitz-trilogien (2)

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Polen

Omtalt person Primo Levi Auschwitz (konsentrasjonsleir)

Reiseskildring fra år null

Primo Levi befris fra fangenskapet i Auschwitz av russerne i januar 1945, men er ikke hjemme i Torino før i oktober. Bak frontlinjene er alt kaos, og Levi og de andre overlevende blir skyflet med godsvogner fra sted til sted i Polen og Ukraina, tilsynelatende planløst. Enkelte steder blir de sittende fast i månedsvis før de transporteres videre.

Våpenstillstand er skrevet flere år etter krigen, først utgitt på italiensk 1963. Det innebærer at teksten er preget av ettertanke og refleksjon. Levi gir en inngående skildring av hvordan han og de andre i reisefølget mestret kulde og sult, og ikke minst forholdet seg imellom og med russerne som var både befriere og voktere. Selv om Levi ikke skjuler strabasene, inneholder boka en rekke gode historier og atskillig humor. Tankevekkende og verdt å lese også i dag.

Så lenge det er krig, er det fremfor alt to ting man har å sørge for: først sko, så mat; ikke omvendt, slik folk flest tror; for den som har sko, kan gå ut og lete etter mat, mens det motsatte ikke er tilfelle.

Men ingen møtte blikkene våre, ingen tok imot utfordringen: de var døve, blinde og stumme, stengt inne mellom ruinene sine, som festningsverker av villet uvitenhet, sterke ennå, ennå rede til å hate og forakte, ennå fanget i sitt eldgamle nett av hovmod og skyld. (Primo Levi i München september 1945).

Jeg kom til Torino den 19. oktober etter femogtredve dagers reise: huset stod, familien var i live, ingen ventet meg. (Egentlig begynte tilbakereisen fra Auschwitz 27. januar 1945).

• "De druknede og de bergede" av Primo Levi
  • "Hvis dette er et menneske" av Primo Levi
  • "Kister av sink - sovjetiske stemmer fra krigen i Afghanistan" av Svetlana Aleksijevitsj
  • "Målmannens angst ved straffesparkmerket - fortelling" av Peter Handke
  • "Fortellinger fra Odessa" av Isaak Babel
  • "Dagsordenen - en historie" av Éric Vuillard
  • "Stjernens time" av Clarice Lispector
  • "Reven var alt dengang jeger" av Herta Müller
  • "Kvinner i kamp - 150 års kamp for frihet, likhet, søsterskap!" av Marta Breen
  • "Ut av skyggene - den lange veien mot likestilling for innvandrerkvinner" av Shazia Majid
  • "Velkommen til Amerika" av Linda Boström Knausgård
  • "Hjemsøkelse - roman" av Jenny Erpenbeck