Våg mer!

en bedre hverdag med psykologisk trening

av (forfatter), Dag Furuholmen (forfatter) og Iben Sandemose (illustratør).

Kom forlag 2005 Innbundet

Boken viser hvordan du kan trene opp dine psykologiske ressurser for å unngå problemer, og løse opp i vansker som kan ødelegge hverdagen din. Begrepet for dette er psykologisk trening, en metode du kan bruke til å trene inn nye mellommenneskelige ferdigheter, for så å komme i bedre psykisk form. Psykologisk trening kjennetegnes av nye ferdigheter som utfordrer gamle vaner, og målet er å bedre livskvaliteten og trivselen. Boken dreier seg om hverdagslivet og hvordan du ved å trene psykologisk kan forebygge stress og ubehag, og egner seg for deg som har lyst til å gjøre en innsats for å bli mer tilfreds, gjenvinne mer kontroll og på lengre sikt få bedre selvfølelse.

Våg mer er en praktisk og jordnær bok om hvordan du kan trene din psykiske helse for å unngå problemer og løse opp i vansker som ødelegger hverdagen. Mange strever med dagligdagse forhold som fort utvikler seg til større eller mindre psykiske belastninger. "Det er bare sånn det er", er gjennomgangsmelodien - og så går man i de samme, slitte spor som allerede har skapt så mange problemer. Psykiaterne Gunnar Cramer og Dag Furuholmen har i mange år hjulpet mennesker i gang med psykologisk trening. Erfaringene viser at det er fullt mulig å komme ut av negative og destruktive reaksjonsmønstre og dermed få en bedre hverdag.

Forlag Kom forlag

Utgivelsesår 2005

Mange liker selvhjelpsbøker, og sjangeren selger godt. Det finnes selvhjelpsbøker for stort sett alle problemer. Nå (i 2016-2018) har vi en følelse av at trenden er bøker som gir bedre tid, ro i sjelen og som setter fokus på grunnleggende verdier som familie, natur eller spiritualitet. Her anbefaler vi våre favoritter innen denne mangfoldige sjangeren.

• "Glede" av Halldor Skard
  • "Kroppsspråket - vår ikke-verbale kommunikasjon" av Judi James
  • "Best når det gjelder - praktiske råd i idrettspsykologi og mental trening" av Willi Railo
  • "Barndommen og samfunnet" av Erik Homburger Erikson
  • "Hvordan få ting gjort! - gjør suksess i jobbens lek og livets forretninger" av David Allen
  • "Ta meg på alt, bare ikke på ordet - galgenhumoristiske sitater i nødens stund" av Bertil Høkby
  • "Bli din egen hjelper - 100 leksjoner i mindfulness" av Jon Kabat-Zinn
  • "Psykologiboken" av Mogens Brørup