V.

av (forfatter) og Linn Øverås (oversetter).

Gyldendal 2003 Heftet

Vi følger den forvirrede, desillusjonerte og festglade Benny Profane i drift gjennom sekstitallets New York. Vi lusker i Nord-Afrikas spionmiljø i 1890-årene og i Firenzes mørklagte gater, forskanses i ingenmannsland i det sørlige Afrika hos fordrukne europeiske kolonister omgitt av opprørere, sitter nærmest midt på trebordet under marinegastenes ukelange drikkeorgier - i Norfolk, i New York, på Malta. Og hvert et sted, hver historie synes å romme en V.; en person, et sted eller kanskje et kodenavn?

V. ble første gang utgitt i 1963 og vakte enorm oppsikt med sitt vell av historier, miljøer, stemningsleier og temaer, samt sitt dyptloddende syn på verden. Romanen er vanskelig å «fange», desto mer frydefull å lese. V. er en sydende, amerikansk kultklassiker som bugner av absurd komikk og dyster håpløshet. Vi følger den forvirrede, desillusjonerte og festglade Benny Profane i drift gjennom 60-tallets New York, med børse og lykt på alligatorjakt i New Yorks kloakk, på flukt fra elskovssyke kvinner og sjalu beilere . og en rekke andre eventyr og steder. Og hvert sted, hver historie synes å romme en V.; en person, et sted, et kodenavn?«Thomas Pynchons debutroman, V., i en meget god og levende oversettelse. En klassiker i amerikansk romankunst er dermed tilgjengelig for nye lesere.»Hans H. Skei, AftenpostenTest:Times New RomanGrunnleggende latin !"#$%&'()*+,-./0123456789:;?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghijklmnopqrstuvwxyz{|}~Latin-1 ¡¢£¨¥.§.©ª«....°±²³.µ¶*.¹º»¼½.¿ÀÁÂÃÄÅÆÇÈÉÊËÌÍÎÏ.ÑÒÓÔÕÖ.ØÙÚÛÜ..ßàáâãäåæçèéêëìíîï.ñòóôõö.øùúûü..ýLatin, utvidet-AÄ.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.Ä.ġĢģÄ#Ä¥Ä.ħÄ.ĩĪīÄ.Ä.Ä.Ä.İıIJijÄ.ĵĶķÄ.ĹĺĻļÅ.Å.Å.Å.Å.Å.Å.Š.ŢţÅ#Å¥Å.ŧÅ.ũŪūÅ.Å.Å.Å.ŰűŲųÅ.ŵŶŷŸÅ¹ÅºÅ»Å¼Å½Å.Å¿Latin, utvidet-BÆ.Æ.Æ¡Æ.Æ°Ç.Ç.Ç.Ç.Ç.Ç.Ç.Ç.Ç.Ç.Ç.Ç.Ç.Ç.Ç.Ç.ǺǻǼǽÇ.Ç¿Latin, utvidet ekstraáº.áº.áº.áº.áº.áº.áº.ạẢảáº#ấáº.ầáº.ẩẪẫáº.áº.áº.áº.ẰằẲẳáº.ẵẶặáº.ẹẺẻẼẽáº.ếá».á».á».á».á».á».á».á».á».á».á».á».á».á».á».á».á».á».á».á».á».á».á».á».á».á».á».á».á».á».á».á».á».ỡỢợá»#ụá».ủá».ứỪừá».á».á».á».ỰựỲỳá».ỵỶỷá».ỹGenerell tegnsetting‎‏..â..â..‘’‚â..“.„†‡*.‰′″‹›â.¼‾⁄

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205310681

EAN 9788205310681

Serie Gyldendal pocket

Overveldende, morsom og kaotisk bok med mange sidegreiner. Krever full konsentrasjon, men gir mye tilbake til den dedikerte leser.

Eirik la ut lista over redaktørenes valg - her er tilsvarende liste over lesernes preferanser. Noe er likt, men ulikhetene er spektakulære. Rimeligvis er det engelskspråklige lesere som har gitt sine stemmer her - noen av de mest populære forfatterne har jeg aldri hørt om! Jeg har lest 37 av disse og har ingen ambisjoner om å lese hele lista!

Det er enda lenge til en ny Nobelpris i litteratur skal deles ut. Men britiske bettingbyråer har lister for alt. Her er topp tolv på Nicer odds sin liste per februar 2023. Der det finnes norske oversettelser har jeg lagt inn det og hver forfatter representeres kun med ett verk - som er helt vilkårlig valgt av meg!

Hvor mange av forfatterne har du lest?

Rangering fra 1 til 100. 138 anonyme medlemmer stemte på bøkene. Samlet 3. april 2014.

Fredrik Wandrup er litteraturredaktør i Dagbladet. Han har lest mange bøker. I 2008 ga han ut en bok med 333 boktips. Boka er delt inn i 33 deler med kreative tema. Han har en lang twitter-melding på hver bok, men det han gjør veldig bra er å skrive om romanene på en personlig måte og uten å avsløre viktige deler av handlingen. Anbefaler.

Et utvalg forfattere som hadde fortjent å vinne gjev pris.

• "Vineland" av Thomas Pynchon
  • "Mason og Dixon" av Thomas Pynchon