Uvenner

av (forfatter), Bendik Brænne (forfatter), Trond Brænne (forfatter), Per Dybvig (illustratør) og Trond Brænne (oppleser).

Aschehoug 2014 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

En dag bestemmer skjæra seg for å pusse opp reiret sitt. Først legger hun kvister og pinner i en haug på bakken. Da kommer høna forbi og finner en av pinnene. Den var fin, den får jeg sikker bruk for, tenker hun og tar pinnen med seg og legger den utenfor hønsehuset. Der ser hesten den fine pinnen og tar den med seg. Men grisen trenger også en fin pinne - og kaninen. Så oppdager skjæra at pinnen hennes er vekk. Det må være en tyv på gården, tenker hun. Hun spør høna og hesten og grisen. Alle savner en pinne. De finner den hos kaninen. Men hvem er egentlig tyven? Og klarer de å være venner når alle vil ha pinnen?

Trond Brænne og Per Dybvig er begge kjente størrelser i barneboklitteraturen. I 2005 ga de sammen ut bildeboken "Venner", forløperen til "Uvenner". Denne gangen har de fått hjelp av Trond Brænnes barn, Kaia og Bendik.

Lest av Trond Brænne.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788203257117

EAN 9788203257117

Jeg har en hobby. Denne gleder jeg meg stort over! Jeg samler på barnebøker, gode barnebøker! Men jeg har også kjøpt noen sinnsyke barnebøker som jeg aldri ønsker å lese for et barn. Gleden jeg får av en god ikonotekst, en god historie, fantastiske komposisjoner og illustrasjoner er noe annet enn å kose seg med en god roman. Jeg ønsker derfor å lage en liste over bøkene i hylla, og kanskje inspirere noen andre til å gi barna sine og seg selv gode opplevelser. Foreldre flest er ikke oppdatert i forhold til barnelitteratur og tilbyr ofte barna bøker de selv har lest da de var små, eller kjøper på tilbud. Kvalitet innenfor og utenfor permen er det veldig stor forskjell på. Jeg oppfordrer alle til å bruke penger på gode bildebøker og gi norske bildebokforfattere et levebrød. Vi trenger dem! Jeg trenger dem! Store deler av lønna mi går til min store glede, kunsten for alle aldre. La deg rive med!

Denne lista ble lang og litt av en jobb å kommentere. Kommer derfor til å åpne den og skrive kommentarer innimellom. Den er altså ikke ferdig, men under konstruksjon.

Håper den kan inspirere til fine gaver, gode opplevelser og engasjement.

• "Slem" av Veronica Salinas
  • "Bernt Bjørn skjønner ingenting" av Daniel Napp