Utvalgte verker. Bd. 4

nattetanker

Grøndahl og Dreyer 1985 Innbundet

1 bokelsker følger dette verket.

Kjøp bøker hos haugenbok.no

Forlag Grøndahl og Dreyer

Utgivelsesår 1985

ISBN13 9788209102428

EAN 9788209102428

Serie Larsen, A. Utvalgte verker 1-4

Natten er en annen dag for den som forstår å våke. De ensomme nattetimer, når øinene stirrer ut i mørket, inn i en verden av syner og tanker, full av vekslende landskaper med skiftende lys og skygge, er som en forlengelse av livet inn i en hemmelighetsfull dimensjon, hvor alt har en intensivert glans og betydning

Sannheten flagrer rundt i verden og søker en tunge den kan slå sig ned på. Men lik en forskremt fugl finner den bestandig stedet utrygt og letter hastig igjen.

Vemodet er sjelens forblødning. Minnerne drypper som klare dråper ned i det sorte tidløse som vi ikke vet hvad er - evighet eller avgrund? Øiet sløres og blir vått ved å følge denne langsomme fortapelse, dette uavvendelige som hverken jord eller himmel har trøst for.

Man skal ikke kaste perler for svin. Men er der efterhånden andre å kaste dem for? Bibelen blir vanskeligere og vanskeligere å efterleve!

Å føle alderen være kommet er å føle sig moden. [...] alderen kommer plutselig - og ikke som man tror litt efter litt - som all erkjennelse. Men hvad er det å føle sig moden annet enn å føle sig moden til å falle fra dette tre?

1 bokelsker følger dette verket.