Utopia for realister

av (forfatter) og Rune R. Moen (oversetter).

Spartacus 2018 Heftet

Alle milepæler i vår sivilisasjon - fra avskaffelse av slaveriet til innføring av demokratiet - ble på et tidspunkt regnet som utopiske fantasier. Hvilke visjoner har vi for samfunnet nå når sosialismen er parkert og konvensjonell kapitalisme mangler svar på utfordringene?
I sin internasjonale bestselger presenterer Rutger Bregman tre grunnleggende ideer - om borgerlønn, 15 timers arbeidsuke og åpne grenser. Hver av disse utopiene underbygges av forskning og eksempler, som blant annet viser at folk heller vil ha mer fritid og forbruke mindre enn å få høyere lønn. Bregman hevder også at det er bedre å gi folk gratis penger enn byråkratisert bistand for å løfte dem ut av fattigdom. «Utopia for realister» gir nye svar på et av vår tids store spørsmål: Hva skal vi leve av når arbeidsplassene blir overtatt av maskiner?

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2018

Allerede så utførlig kommentert hos utenlandsavdelingen ,
så det knapt hører noe sted hjemme -
hvilket forsvarer Utopia-titelen.

så gransk og vurder alt De orker, så tar vi det videre
derfra, hvis publikum fortsatt er her.
( bare et forslag ;)

Bøker jeg ønsker å lese sommeren/høsten 2020: En god blanding av fantasy, samfunn og filosofi. Kanskje litt ambisiøst å prøve å lese alt innenfor denne perioden, men det er et templat hvertfall.

Om noen ser lista og vil komme med noen anbefalinger basert på denne, gjerne gi beskjed.

• 1984, George Orwell (nesten ferdiglest)
  • Silence in the Age of Noise, Erling Kagge
  • Elantris, Brandon Sanderson
  • Oathbringer, Brandon Sanderson
  • Utopia for Realister, Rutger Bregman
  • Hva ville Gerhardsen gjort? Veien videre for Arbeiderpartiet, Mímir Kristjánsson

• "Hormonbalansen" av Kristian Løvås
  • "I tilfelle dommedag - enkel beredskap for vanlige folk" av Egil Aslak Aursand Hagerup
  • "23 ting de ikke forteller deg om kapitalismen" av Ha-Joon Chang
  • "Folk flest er gode - en ny fortelling om menneskenaturen" av Rutger Bregman
  • "Syv netter - roman" av Simon Strauss
  • "Liv - historien om universets mest spektakulære oppfinnelse" av Dag O. Hessen
  • "Ikke vær så slem mot deg selv - en veiviser i det ufullkomne livet" av Per-Einar Binder
  • "Rosa Luxemburg - en biografi" av Ellen Engelstad
  • "Innleid og underbetalt" av James Bloodworth
  • "Velferdsprofitørene - om penger, makt og propaganda i de norske velferdstjenestene" av Linn Herning
  • "Da postmodernismen kom til Norge - en beretning om den store intellektuelle vekkelsen som har hjemsøkt vårt land" av Bjarne Riiser Gundersen
  • "Jeg føler meg uvel - en roman om døden" av Ole Robert Sunde