Utopi, revolusjon, sosialisme

av (forfatter) og Harald Beyer-Arnesen (forfatter).

News from NowHere 2006 Heftet

Boken diskuterer mulighetene for et nytt, systemoverskridende prosjekt, hinsides det kapitalistiske, representative demokrati. Det gjøres gjennom en drøftelse av de forskjellige bevegelser som både før og nå har forsøkt å forandre verden. I tillegg ser en på hva et postkapitalistisk samfunn kan bety i vår tid. Boken er et innspill til den stadig pågående diskusjon om hvorvidt en annen verden er mulig, sett i lys av både 1900-tallets erfaringer med statssosialismen, og de senere tiårs teknologiske utvikling.

Utopi, revolusjon, sosialisme diskuterer de bevegelser som både før og nå har forsøkt å forandre verden, fra anarkistiske smågrupper til den sosialdemokratiske og syndikalistiske fagbevegelse. Den forsøker også å gi et konkret bud på hva sosialisme, i betydningen menneskelig frigjøring, vil kunne innebære i vår tid - sett i lys både av erfaringene med statssosialismen, og de siste tiårenes teknologiske utvikling.

Forlag News from NowHere

• "Hvis en reisende en vinternatt" av Italo Calvino
  • "Den mekaniske appelsin" av Anthony Burgess
  • "De velvillige" av Jonathan Littell
  • "Øyne i Gaza" av Mads Gilbert
  • "Du kan ikke svikte din beste venn og bli god til å synge samtidig - tekster og tegninger" av Kim Hiorthøy
  • "Reisen til nattens ende" av Louis-Ferdinand Céline
  • "Uroens bok - av Bernardo Soares" av Fernando Antonio Nogueira Pessoa