Utøya

en biografi

av (forfatter) og Trond Giske (forfatter).

Gyldendal 2012 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Historien om øya som har blitt et symbol på demokrati og ungdommelig engasjement.

Sommeren 2010 beskrev statsminister Jens Stoltenberg Utøya som «et av de viktigste stedene i norsk politikk».I generasjoner har politiske vinder blåst fra Utøya. Utøyas historie er beretningen om en liten øy med stor kulturell og identitetsmessig betydning, og en norgeshistorie som ikke er fortalt tidligere.
Utøya har vært besøkt av gutta på skauen, militære ledere, verdenskjente revolusjonshelter og talløse ungdommer på sommerleir. Mange av våre mest kjente politikere har tilbragt lykkelige somre her. Selv framtredende Høyre-politikere har fått sitt første kyss på øya ? som er blitt kalt Norges beste sjekkested.
Etter 22. juli 2011 er den lille øya i Tyrifjorden blitt et sentralt sted i vår felles nasjonale hukommelse. Flere generasjoner AUF-ere har bidratt med stoff og bilder i denne rikt illustrerte minneboken.

ISBN13 9788205427006

EAN 9788205427006

Omtalt sted Utøya

• "Da terroren rammet Norge - 189 minutter som rystet verden" av Kjetil Stormark
  • "Skynd deg å elske - om å holde sammen når dagene mørkner" av Laila Lanes
  • "Det vi kan stå for" av Geir Lippestad
  • "Ulovlig norsk" av Maria Amelie
  • "3096 dager" av Natascha Kampusch
  • "På vei til en venn - roman" av Niels Fredrik Dahl
  • "Flimmer" av Anne Holt
  • "Jeg tenker nok du skjønner det sjøl - historien om Christoffer" av Jon Gangdal
  • "Pixley Mapogo - roman" av Tore Renberg
  • "Indias datter - roman" av Shilpi Somaya Gowda