Utespillets kunst

av (forfatter) og Stian Omland (oversetter).

Gyldendal 2012 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Henry Skrimshander går på Westish college på kysten av Lake Michigan og har en lysende baseballkarriere foran seg. Men da han slår ballen i ansiktet på en medspiller mister han all selvtillit, og besegler samtidig skjebnen til fem personer.

Oppsiktsvekkende amerikansk romandebut. På Westish College, et lite universitet på kysten av Lake Michigan, er baseballstjernen Henry Skrimshander på vei mot en lysende karriere. Men da han misser på et rutinekast, besegler han samtidig skjebnen til fem personer. Henrys kamp for å beholde selvtilliten truer snart med å ødelegge for hele hans framtid. Universitetsrektor Guert Affenlight, en ungkar på sin hals, forelsker seg hjelpeløst. Owen Dunne, Henrys homofile romkamerat og lagkamerat, vikler seg inn i et farlig forhold. Mike Schwartz, lagkaptein og Henrys beste venn, innser at han har prioritert Henrys karriere på bekostning av sin egen. Og Paella Affenlight, Guerts datter, kommer tilbake til Westish College etter et mislykket ekteskap. Hun er fast bestemt på en ny start. Mens sesongen går mot slutten og den store avslutningskampen nærmer seg, blir disse fem tvunget til å konfrontere sine dypeste håp, verste redsler og innerste hemmeligheter. I prosessen etableres nye bånd, og en etter en finner karakterene sin egen vei. Skrevet med stor intelligens og med ungdommelig følsomhet er THE ART OF FIELDING en varmhjertet og klok roman om ambisjoner og grensesetting, om familie, vennskap og kjærlighet og om engasjement for seg selv og andre.

ISBN13 9788205426320

EAN 9788205426320

Omtalt sted USA

Umulig å beskrive boka med få ord, og nettopp derfor digger jeg den! John Irving-referanser, flott oversettelse, college-liv og underdog-problematikk. Men kanskje mest: Hvordan finne ditt talent her i liver og hva gjør du med det? Jeg elsker/hater følelsen av å ta opp ei bok og se at jeg er over halvveis, jeg ville at denne skulle være dobbelt så lang :-)

Leketøy og leker

• "Siste mann i tårnet" av Aravind Adiga
  • "Det feige hjerte" av Javier Marías
  • "Huset i Cloudstreet" av Tim Winton
  • "Guder uten mennesker" av Hari Kunzru
  • "Livet er et karavanserai, har to dører, gjennom en kom jeg inn, av den andre gikk jeg ut" av Emine Sevgi Özdamar
  • "Lanark - et liv i fire bøker" av Alasdair Gray
  • "Tortilla på grensen" av T. Coraghessan Boyle