Uten nåde

en ransakelse

av (forfatter) og Lars Lenth (oversetter).

Gloria forlag 2019 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

I oktober 2017 blir journalist Fredrik Virtanen navngitt og hengt ut som voldtektsmann i svenske sosiale medier. Kort tid etter blir også historien gjengitt i flere tradisjonelle medier. I løpet av noen korte uker, blir livet hans snudd på hodet. Boken er delt i tre, og starter med et tilbakeblikk på noen sommermåneder i 2006 og 2007, som innhenter ham ti år senere. Den skjebnesvangre høsten 2017 eksploderer det. Fredrik Virtanen mister alt han har, ikke bare jobben men også livet slik han kjenner det. I et forsøk på å forstå hva som skjedde, men også for å overleve, setter han seg ned og skriver. Han ransaker begivenhetene, sitt eget liv, og ikke minst det som foregikk i mediene i månedene som fulgte. Forfatteren levner ingen noen nåde, heller ikke seg selv. Men boka handler også om hvordan seriøse medier i løpet av noen korte uker kaster alle prinsipp om kildekritikk over bord med emneknaggen metoo som anledning.
Fredrik Virtanen er en av Sveriges mest profilerte journalister, først og fremst som skribent i Aftonbladet og som programleder i radio og tv. Han har tidigere utgitt Olyckligt kär i ingen speciell, (2006) og Kraschad (2008).

Forlag Gloria forlag

Utgivelsesår 2019

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Sverige

Omtalt person Fredrik Virtanen

• "Folket, det er meg - den europeiske høyrepopulismens vekst og framtid" av Simen Ekern
  • "Berlinhistorier - kald krig i den delte byen" av Astrid Sverresdotter Dypvik
  • "1814 - miraklenes år" av Karsten Alnæs
  • "Det var DDR - forteljingar om eit nedlagt land" av Astrid Sverresdotter Dypvik
  • "Hva visste hjemmefronten? - holocaust i Norge: varslene, unnvikelsene, hemmeligholdet" av Marte Michelet
  • "Frihet, likhet, Island - en saga om en mann og et land i krise" av Mímir Kristjánsson
  • "Hvem sa hva? - kvinner, menn og språk" av Helene Uri
  • "Kongens nei - 10. april 1940" av Alf R. Jacobsen