Uten å nå toppen

om fjellvandring, livsfilosofi og å gå i egne tanker

av (forfatter) og Steinar Lone (oversetter).

Kagge 2019 Innbundet

«Til slutt reiste jeg faktisk dit, til Himalaya. Ikke for å bestige toppene, slik jeg drømte om som barn, men for å utforske dalene. Jeg ville se om det et sted i verden fortsatt fantes et helt fjell, se det med egne øyne før det forsvant.»

Denne boken forteller om turen Paolo Cognetti begir seg ut på for å avslutte sitt førtiende år, rett før han krysser den sene ungdommens vannskille. Han forteller om de lange, stille nettene i teltet med vennen Nicola, om den fabelaktige og fantastiske naturen han møter, de spesielle og fine stedene han kommer til og de menneskene han treffer, om oppturer og nedturer underveis langs stiene, og forskjellen høydemetrene gjør på en. Dette er en reise gjennom hode, kropp og sjel.

Boken er en personlig reiseskildring fra Nepal. Det filosoferes rundt livet og det å gå i fjellet, om sivilisasjonen og det urørte, og der det viktigste er å vandre rundt uten å nødvendigvis å skulle nå en topp.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2019

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Nepal

Omtalt person Paolo Cognetti

Den natta leste jeg ut Leoparden for andre gang. Jeg hadde hatt det så bra mellom sidene på denne boka at jeg med en gang merket at jeg savnet den. Nicola sov, så jeg hadde ingen jeg kunne fortelle om denne følelsen til, dette vemodet som bare lesere kjenner, nostalgien over en bok som er lest ut.

Oppdateres løpende

• "Gutten og fjellet - en oppdagelsesreise i norsk natur" av Torbjørn Ekelund
  • "Stiens historie - en reise til fots" av Torbjørn Ekelund
  • "Ro - om Sognefjorden og ein lang rotur heim" av Sigri Sandberg
  • "Togeventyret" av Bjørn Stærk
  • "Ta hand om deg - roman" av Lars Ove Seljestad
  • "På vandring uten esel i Cevennene - en sekulær pilegrimsferd" av Alexander Leborg
  • "Året i skogen - en mikroekspedisjon" av Torbjørn Ekelund
  • "Åleevangeliet - fortellingen om verdens mest gåtefulle fisk" av Patrik Svensson
  • "De åtte fjellene" av Paolo Cognetti
  • "Mørke - stjerner, redsel og fem netter på Finse" av Sigri Sandberg