Uteligger

Manifest 2012 Innbundet

Hendene mine skalv lett. Noe var annerledes. Jeg sto naken foran speilet. Klærne lå i en bylt på gulvet. Selv underbuksa hadde jeg tatt av. Så begynte påkledningen: fillete olabukse, hettegenser, en gammel militærjakke og slitte joggesko. Jeg så bort på hylla. Der lå Visa-kortet, pengene, mobilen. Jeg lot dem ligge. Ole Martin Holte levde på gata i Oslo og København tre somre. Han var sosialarbeider og ville gjennom egen erfaring forstå livet til han som står på den andre siden av skranken på sosialkontoret: Den hjemløse. Hvordan er det å leve aller nederst? Forfatteren tegner portretter av mennesker i en spesiell livssituasjon, samtidig som han diskuterer hvordan samfunnet ser på gatefolket. Om forfatteren: Ole Martin Holte (f. 1971) er utdannet sosionom og jobber som gestaltterapeut. Hanhar tidligere skrevet læreboka "På gata" (Pax)om oppsøkende sosialarbeid.

Forlag Manifest

Omtalt sted København Oslo

Omtalt person Ole Martin Holte

Etter å ha hørt et intervju med forfatteren på NRK P2 om hans uteliggerprosjekt, måtte jeg bare lese denne lille boka. Å lese om hvordan han frivillig prøvde seg som uteligger på gata i Oslo og i København i tre somre, var først og fremst sosiologisk svært interessant. Som leser får man innsikt i et menneskesyn man nesten ikke trodde fantes i et sivilisert samfunn som vårt. Etter bare noen timer på gata i Oslo den første dagen opplever forfatteren følgende: Han spør en dame som selger frukt fra en bod på Stortorvet om han kan få noe å spise av henne, fordi han er uteligger, blakk og sulten. Han blir møtt med avvisning og usynliggjøring, men får til slutt to råtne fersken.

Boka har mange episoder på hvordan mennesker behandler ham som skitt og lort, og det gjorde meg både trist og opprørt. Boka fikk meg til å reflektere over hvordan vi ser på de som lever nederst på rangstigen. Heldigvis er det også lysglimt innimellom, de som er vennlige og de som er i samme situasjon som ham selv. Her oppleves små øyeblikk av tilfredshet og godt samhold. I boka kommer han inn på enkeltmenneskers skjebner, og det gjør inntrykk. Boka var en tankevekker, og den fortjener mange lesere.

Dette er ei kjempeviktig bok som heller ikke går an å legge fra seg. Du blir nysgjerrig på menneskene han møter og hvordan de får eller ikke får hjelp. Her er det også rett på handling, det er fint lite av lange skildringer, og det passer denne boka. Det er handlingene menneskene på gata gjør for å overleve som er det interessante og viktige i denne boka. Ikke nødvendigvis hva Ole Martin selv opplever, men hva leseren ser gjennom hans øyne og penn.

Bøker jeg har lest

• "Kongen av gutterommet - hvordan jeg ble verdens største Youtube-stjerne på norsk" av Dennis Vareide
  • "En serietegners dagbok" av Martin Kellerman
  • "Vendela - alt jeg ikke har fortalt" av Vendela Kirsebom
  • "Alle mot én - en historie om mobbing, mot og styrke" av Ann Kristin Liland
  • "Alt du ikke ser - livet med Joachim" av Ellen Arnstad
  • "Livredderen og døden - historier om redning, håp og avskjed" av Øyvind Thomassen
  • "Hei, jeg heter Lars - en alkoholikers dobbeltliv" av Lars Kittilsen
  • "Ut av mørket - fangenskapet og flukten fra IS" av Sophie Kasiki
  • "Kongen din - av Harald Rex" av Odd-Magnus Williamson
  • "Oppdrift - om sorg og vekst" av Ada Sofie Austegard
  • "Norske tilstander - bak frontlinjen i Norges tøffeste politidistrikt" av Ståle Økland
  • "Jeg bor rett nede i gata - historien om uteliggeren Gunnar" av Siri Walen Simensen