Ute

av (forfatter) og Ika Kaminka (oversetter).

Gyldendal 2006 Innbundet

Venninnene Masako, Yoshie, Yayoi og Kuniko drømmer om et nytt og bedre liv, og lite aner de at de snart skal starte en makaber, men innbringende geskjeft. Yayoi kommer i skade for å kvele ektemannen, Kenji, som kommer full hjem etter å ha vært på "vertinnebar". Men hva skal hun gjøre med liket? Masako mobiliserer venninnene, og de parterer Kenji og legger bitene i forskjellige søppelbøtter over hele Tokyo. Politiets mistanker går i helt andre retninger da deler av Kenji blir funnet i en park. Men det finnes én som snart skjønner hvem som er morderen. Dermed har han taket på de fire. De presses til å gjøre en ny jobb. Et nytt lik må under kniven.

En morsom, tragisk og fremfor alt annerledes thriller om fire japanske husmødre som havner i et yrke de aldri hadde tenkt seg muligheten av. Venninnene Masako, Yoshie, Yayoi og Kuniko drømmer om et nytt og bedre liv. Lite aner de, der de jobber nattskift på en fabrikk som produserer lunsjpakker, at de snart skal starte en ytterst makaber, men innbringende geskjeft. Ektemannen til Yayoi, Kenji, foretrekker prostituerte, spiller bort sparepengene deres og juler henne opp. En natt faller han full om i entréen. Da han i tillegg håner Yayoi, koker det over for henne. Hun kveler ham med beltet sitt. Men hva skal hun gjøre for å bli kvitt liket? Masako mobiliserer venninnene, og de parterer Kenji og legger bitene i forskjellige søppelbøtter over hele Tokyo. Politiets mistanker går i helt andre retninger da deler av Kenji blir funnet i en park. Men det finnes én som snart skjønner hvem som er morderen. Dermed har han taket på de fire. De presses til å gjøre en ny jobb .; et nytt lik må under kniven. Ute er en morsom, tragisk, eksotisk og fremfor alt annerledes thriller om fire husmødre som havner i et yrke de aldri hadde tenkt seg muligheten av.Natsuo Kirino er født i 1951 og har vunnet en rekke priser for bøkene sine. Flere av dem er filmet. For denne romanen vant hun den mest prestisjetunge japanske krimprisen.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205352513

EAN 9788205352513

Genre Thrillere

Omtalt sted Japan

Murakami er en unik forfatter, og det er vanskelig å finne bøker som ligner helt presist.

Bøkene på lista er plukket ut av forskjellige grunner. Noen ligner i skrivestil og tone, og noen har elementer av magisk realisme.

Til lesere av Murakami som liker den japanske bakgrunnsrammen, er det tatt med et utvalg markante japanske forfattere.

:))

• "Grotesque" av Natsuo Kirino