Ut og søke tjeneste

Serie Sølvbåndet (1)

Genre Romantikk Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Nordland

Helt siden jeg leste at Martine Strømsnes vant manuskonkurransen i 2012 med denne, har jeg gledet meg til at serien skulle komme. Det historiske bakteppet med rallere og jernbanebygging er det bare en serie som har hatt før, men Sølvbåndet foregår i en annen kant av landet og har en kvinnelig hovedperson. Så det var med stor forventning jeg tok frem bok 1.

Vi blir godt kjent med karakterene og miljø i første bok. Tråder blir lagt ut, og hemmeligheter som pirrer nysgjerrigheten min kommer frem på overflaten. Relasjoner som bygges opp og brytes ned er godt beskrevet, og språket er flytende.

Maiken, hovedkarakteren, fremstår som en ungpike som står han av og takler det meste. Selv om hun på slutten av boken roter seg opp i noe som jeg er spent på hvordan ender.

Agnes, søsteren til Maiken, har nok flere hemmeligheter enn bare den som Maiken avslører. Lurer på hva som skjer med henne etterhvert.

Alida, hvordan skal det gå med Maikens beste venninne på anlegget videre...

Gittan, en dame som gjør meg nysgjerrig. Her kan nok mye komme, ikke minst drama og sjalusi.

Elvin, rallaren som virker så snill og god, men som har temperament...

Relasjonene karakterene i mellom er så fint bygget opp og beskrevet i denne serien. Det og handlingen som har progresjon gjør at jeg kommer til å følge denne serien videre. Er veldig spent på hva som skjer etter cliffhangeren i bok 1.

Det er alltid spennende med første bok i en ny serie, og nå har jeg endelig tatt meg tid til å lese den første boka i serien Sølvbåndet. Jeg må virkelig si meg imponert over denne boka. Handlingen er spennende og interessant, det er lett å leve seg inn i historien, og jeg gleder meg til å lese flere bøker i denne serien. Det som imponerer meg mest må være forfatterens språk og fortellersstil, begge deler er på et veldig høyt nivå til å være seriebøker. Hvis jeg skal gi boka et lite minus må det være at jeg gjerne kunne tenkt meg at dialogene var skrevet på dialekt.

• "Evig din" av Martine Strømsnes
  • "Fortidens spøkelser" av Martine Strømsnes