Ut i elvestrømmen

Oktober 1993 Innbundet

Mississippi, 1950-årene. Eva vokser opp i et hjem preget av alkoholisme og vold, og blir tidlig klar over at hun har krefter i seg som kan gjøre livet hennes vanskelig. Før det går helt galt, må hun finne et fotfeste som holder.

Eva vokser opp i 50-årenes Mississippi i et hjem preget av alkoholisme og vold. Som barn søker hun tilflukt på elvebredden, og i ungdomsårene får hun et fristed hos tante Freda - «det eneste stedet der alt det vonde forsvant». Men Eva vet tidlig at hun har krefter i seg som kan gjøre hennes liv til et vanskelig et - at det kan gå galt før hun finner fotfeste som holder.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 1993

Genre Klassisk litteratur

Helt fantastisk bok som virkelig river i hjerterota! Jeg kviet meg for å lese denne, jeg prøver å styre unna bøker jeg kan relatere meg til på et så grunnleggende nivå, hvor temaet ligger så nært mine egne livserfaringer. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg leste Ut i elvestrømmen. Boka er rett og slett vakker. Vakker, rå og brutal, øm. Her har forfatteren virkelig funnet nerven i å nå leseren på et personlig plan, uansett hvilken bakgrunn man har. Verdt å lese for de som kjenner seg igjen i storyen. Absolutt verdt å lese for de som ikke gjør det. Man får en ny forståelse for at man aldri vet hva andre bærer med seg. Selv om andres handlinger kan virke "helt bak mål" og uforståelige, kan det å få et annet perspektiv gi nytt, og forklarende, lys på tingene.

Fantastisk og rå bok, et virkelig must read som vil vrenge hjertet ditt riktig vei!

Selvmord. Det var noe de drev med i den slekten, nærmest som et tidsfordriv.

Utenfor døra til rommet mitt var den virkelige verden. Stefaren min som kjørte hendene dypt inn i håret på moren min og smelte hodet hennes mot døra til den nye oppvaskmaskinen, mens hun kavet hjelpeløst etter noe tungt å forsvare seg med.

Greta var den styggeste kvinnen jeg noen gang hadde sett. Jeg visste ikke at det var drikkingen som hadde gjort henne slik.

Bloggernes og bokelskernes kvinnekanon
- listen over bøker av og om kvinner alle menn burde lese.

Hos Karen

• "Tiger i hagen - fortellinger" av Ari Behn