Ut av skyggene

den lange veien mot likestilling for innvandrerkvinner

av (forfatter) og Shazia Majid (oppleser).

Lydbokforlaget 2019 Lydfil

Den 25. januar 1973 landet en ung pakistansk kvinne på Fornebu flyplass i Oslo. I ventehallen sto hennes ektemann, med både bolig og jobb ved Oslo Reiseeffektfabrikk. Kvinnen var spent, og lykkelig uvitende om livet som ventet henne i verdens mest likestilte land.

Hun var ikke alene, det er kommet tusenvis som henne til Norge. Men i tiår etter tiår levde innvandrer-kvinnene på utsiden av samfunnet, bortgjemt og glemt. Likevel har de oppfostret en generasjon med døtre som knuser patriarkat og glasstak. Den unge kvinnen som kom til Norge for snart femti år siden, skulle med tiden bli mor til fem jenter. En av dem er VGs profilerte kommentator Shazia Majid, som har skrevet denne boken.

Hva har kvinnene vunnet, og hva gikk tapt? Dette er fortellingen om en blind flekk i norsk historie. Det er kvinnenes fortelling - fra innsiden av patriarkatet.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2019

Format Lydfil

Tildelt litteraturpris Bokhandelens sakprosapris til forfattere 2020

Dette er årets viktigste bok! Velskrevet, drivende god, faktatung. Sjelden stoff, rett og slett!

Det er nytt for meg at fremmedarbeidere var forholdsvis høyt utdannede og ressurssterke. Om en unøyaktighet gjentas ofte og lenge nok, blir den etablert som en sannhet.

Hele hennes storfamilie er jordeiere. Bestefaren var landsbyoverhode, forteller hun stolt. Nasim vokste opp i en sammensveiset familie. Slik det må være, i et samfunn uten en velferdsstat. Livet var enkelt, men det manglet ikke på rikdom.

De norske var gode mot oss. Jeg hadde aldri noen problemer med dem, sier Nasim.
Nei, problemet var hennes egen familie i Norge.

Prinsessen får gave fra bokbransjen H. K. H. prinsesse Ingrid Alexandra fylte 18. år 21.01.22 «Bokbransjen har gått sammen om å gi prinsessen en dannelsesgave. Og hva er vel mer dannende enn en bokpakke? I et videointervju i regi av NRK svarer prinsessen på spørsmål fra andre ungdommer. En av ungdommene spør hva prinsessens nyttårsforsetter er. Prinsessen svarer: Å lese mer bok og være mer aktiv. Bokpakken består av et utvalg av de siste års vinnere av Brageprisen, Kritikerprisen, Bokhandlerprisen, Bokhandelens sakprosapris, Vesaasprisen, Rosettaprisen, Bastianprisen, Uprisen, Årets tegneserie og Arbeiderlitteraturprisen» (bok365.no, 21.01.22)

Bøker lest i 2019

• "Skinnende døde - roman" av Mazdak Shafieian
  • "Frihet - en politisk og personlig historie" av Hadia Tajik
  • "Katti Anker Møller - å bestemme over livet" av Hege Duckert
  • "Det skjer nå - fortellinger fra en feministisk revolusjon" av Helena Brodtkorb
  • "Mellom dem" av Richard Ford
  • "Jølster hotell - historier frå eit asylmottak" av Katrine Sele
  • "Selveiersanger - roman" av Marianne Marthinsen
  • "Hun, han og kvinnekampen - roman" av Kjersti Ericsson
  • "Når reglene ikke gjelder" av Ariel Levy
  • "Skal du ikke gifte deg snart? - og alt mamma og jeg burde ha snakket om i stedet" av Nancy Herz
  • "Haugianerne - 1" av Trygve Riiser Gundersen
  • "Talsmann" av Abid Raja