Ut av skyggene

den lange veien mot likestilling for innvandrerkvinner

Aschehoug 2019 Innbundet

Den 25. januar 1973 landet en ung pakistansk kvinne på Fornebu flyplass i Oslo. I ventehallen sto hennes ektemann, med både bolig og jobb ved Oslo Reiseeffektfabrikk. Kvinnen var spent, og lykkelig uvitende om livet som ventet henne i verdens mest likestilte land.
Hun var ikke alene, det er kommet tusenvis som henne til Norge. Men i tiår etter tiår levde innvandrer-kvinnene på utsiden av samfunnet, bortgjemt og glemt. Likevel har de oppfostret en generasjon med døtre som knuser patriarkat og glasstak. Den unge kvinnen som kom til Norge for snart femti år siden, skulle med tiden bli mor til fem jenter. En av dem er VGs profilerte kommentator Shazia Majid, som har skrevet denne boken.
Hva har kvinnene vunnet, og hva gikk tapt? Dette er fortellingen om en blind flekk i norsk historie. Det er kvinnenes fortelling - fra innsiden av patriarkatet.

ISBN13 9788203296734

EAN 9788203296734

Omtalt sted Norge

Dette er årets viktigste bok! Velskrevet, drivende god, faktatung. Sjelden stoff, rett og slett!

• "James Franco spytter når han snakker - roman" av Erik Eikehaug
  • "Min fetter Ola og meg - livet og døden og alt det i mellom" av Arne Schrøder Kvalvik
  • "Ingen savner Edward Niema" av Eivind Larssen
  • "I morgen vi ler" av Namra Saleem