Ut av den røde skyggen

jernteppets fall

av (forfatter) og Andreas Kristiansen (oversetter).

Lunde 2011 Heftet

Piotr Piekarz er en av lederne i fagforeningen Solidaritet Gdansk. Det er militær unntakstilstand, men verken Piotr eller Solidaritet gir seg. Piotrs nevø Tomasz rømmer til Vest-Berlin, men vender til slutt tilbake til Polen hvor han havner midt i opprøret mot kommunistene. Familien Piekarz har uten å mene det skadet og såret sine barn, og samtidig har det undertrykkende regimet påført dem mye smerte. Dette er den tredje romanen i trilogien om familien Piekarz.

Tredje bok i trilogien fra Polen følger tredje generasjon Piekartz. Unge Tomasz jakter etter mening og fotfeste, og involverer seg etter hvert i de kraftige protestopptøyene mot det polske kommunistregimet. Han møter den amerikanske spionen, og gamle hemmeligheter tvinges frem i dagen. Romantrilogien gir innsikt i Polens nære historie, ikke minst i hvilken kamp landets kristne har måtte kjempe under det kommunistiske diktaturet. Spennende og engasjerende lesning!

Forlag Lunde

ISBN13 9788252001402