Usynlig mann

av (forfatter) og Christian Rugstad (oversetter).

Solum Bokvennen 2018 Heftet

«Jeg er en usynlig mann.» Slik åpner en av de fremste amerikanske etterkrigsromanene. En ung svart student forsøker å innfri forventningene verden har til ham, men får motstridende råd og formaninger. Han blir til slutt så forvirret at han kryper ned i en kjeller og blir usynlig. Med en usedvanlig fortelleglede og språklig driv leder Ralph Ellison oss med på reisen fra oppvekst i sørstatene til en rotløs tilværelse i New York. En drepende satire over det amerikanske samfunnet, og en skildring av de svartes vilkår i 50-tallets USA.

Ralph Ellison (1914-1994) vokste opp i Oklahoma, men tilbrakte mesteparten av livet sitt i New York. Usynlig mann fikk i 1953 American National Book Award, og var den eneste romanen som utkom i hans levetid. Han etterlot seg et stort ufullendt romanprosjekt, og skrev en rekke essays og noveller.

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788256020454

EAN 9788256020454

Serie Bokvennen klassikere

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted USA

Forøvrig er det slik at narkotika ødelegger følelsen for tid fullstendig.

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

Fra www.bokklubben.no:

"Noen bøker er bedre enn andre

På initiativ fra De norske Bokklubbene deltok 100 verdenskjente forfattere fra 54 land i en avstemning der alle fikk stemme på ti skjønnlitterære verk. De 100 bøkene som totalt fikk flest stemmer, utgjør Verdensbiblioteket."

Titlene er ikke rangert. Bøkene er listet opp alfabetisk etter forfatteres navn. Jeg har skrevet hvilket land forfatterne er fra ved siden av hvert verk. Når det gjelder utgaver har jeg rett og slett valgt dem med flest eiere her på bokelskere.no.

Her var det noen verker jeg har lest, en del verker jeg kjenner til, og en del jeg ikke kjente til fra før, og gjennomgangen av disse bøkene gjorde meg mer nysgjerrig på litteratur fra flere steder i verden og lyst til å utvide horisonten enda mer. Livet er for kort... ;-)

Verdensbiblioteket

Jeg er imponert over dette initiativet fra De norske Bokklubbene. Verdenslitteraturens skattkiste må stadig vernes. Ikke bare yngre mennesker, men også de eldre, trenger en påminnelse om hvor vidunderlig, variert, rik og omfattende litteraturen er.
Doris Lessing

Bare å starte i den ene enden, skal bli de 100 beste