USAs presidenter

fra George Washington til Barack Obama

Historie & kultur 2013 Innbundet

Forfatteren presenterer i denne boken gjennom fakta, politiske analyser, sitater og anekdoter de amerikanske presidentene fra George Washington til Barack Obama. Boken inneholder også et kapittel som beskriver hvordan presidenten velges, og et kapittel om USA's utvikling fra koloni til supermakt. Med personregister og litteraturliste.

Denne boken inneholder biografier om alle USAs 43 presidenter - fra George Washington til Barack Obama. Boken skildrer presidentenes privatliv og deres politiske innsats. USA-eksperten Ole O. Moen, professor ved Universitetet i Oslo, har skrevet levende livskildringer, men kommer også med anekdoter, sitater og politiske analyser. Dette er en ny og utvidet utgave av Moens første bok om USAs PRESIDENTER som kom i januar 2008. Moens kritikerroste bok har etablert seg som standardverket om de amerikanske presidentene på norsk. Denne nye utgaven er ajourført og oppdatert etter presidentvalget i USA høsten 2012, der Obama vant over Mitt Romney. Boken er gjennomillustrert i farger.

Forlag Historie & kultur

Utgivelsesår 2013

Omtalt sted USA

I tre innlegg på bloggen min har jeg gitt smakebiter fra portrettene av de 44 amerikanske presidentene så langt. Jeg har en nyere utgave av boken fra 2013 som også gir et portrett av Obama. Boken er omfattende, men absolutt lesverdig.

Link til det siste blogginnlegget om boken

Fra portrettet av George Washington:

«Han lot seg gjenvelge i 1792 først etter en intern overtalingskampanje av nasjonens ledende personligheter, og da han trakk seg tilbake etter to perioder, var det med kategorisk avvisning av forespørsler om en tredje periode. Dermed satte han et eksempel som sto urørt frem til 1940, og som ble gjenopprettet ved det 22. grunnlovstillegget i 1951. Han hadde gjort sitt, mente han, og dessuten var tidene blitt forandret. Partier hadde overtatt politikken, og personlighet og karakter var ikke lenger etterspurt. En kunne stille opp et «kosteskaft» og få det valgt, skal han ha uttalt seg i et dystert øyeblikk.»

Om valget av Zachary Taylor til president: «Valget av Taylor kan betraktes sin en politisk «trå-vannet»-handling i en turbulent tid med behov for å samle tankene, eller et uttrykk for en tendens som alltid har vært en viktig understrøm i den amerikanske samfunnet: ønsket om lettvinte løsninger- gjerne ved å velge en «handlingens mann» - og å feie ubehageligheter under teppet.»

Calvin Coolidge: «Fire-femtedeler av alle våre problemer i dette liv ville forsvinne om vi bare ville sitte ned og være stille.»

• "Heroisme og svik - en roman om Vidkun Quisling" av Kolbjørn Brekstad
  • "Den amerikanske borgerkrigen - krigen mellom brødre" av Ole O. Moen
  • "Riverton - Sven Elvestad og hans samtid" av Bernt Rougthvedt
  • "Magnus den gode" av Øystein Morten
  • "Piratenes historie - fra antikken til i dag" av Robert Hermansson
  • "Norsk rocks historie - fra Rocke-Pelle til Hank von Helvete" av Per Kristian Olsen
  • "Noveller" av Rudyard Kipling