USA

det tapte kontinent

av (forfatter) og Bertil Knudsen (oversetter).

Gyldendal 2003 Heftet

Bill Bryson blei født i Des Moines, Iowa i 1951. I 1977 flytta han til England, og bodde der i mange år. Denne boka skildrer hans reiser i USA etter at han flytta tilbake.

Så snart han var gammel nok, forlot Bill Bryson sin fødeby . Des Moines, Iowa . og reiste ut i verden. Det har gjort ham til verdens mest berømte forfatter av reiseskildringer. I USA. Det tapte kontinent vender han tilbake til sitt hjemsted og legger ut på jakten etter en innbilt by kalt Amalgam . den lille, vennlige amerikanske småbyen, hvor alle kjenner alle, solen skinner og tilværelsen er tipp topp. Det han imidlertid finner, er en stripe bensinstasjoner, moteller og hamburgersjapper befolket av obskønt fete, trege halvtomsinger. Bill Bryson er en skarp og sarkastisk observatør av det «tapte» USA som møter ham. Men først og fremst er det hans varme humor som fascinerer og kaller på humring og gapskratt. «. den elegante og stilsikre humoren gjør det hele til storartet lesning.» Svein Egil Omdahl, Stavanger Aftenblad Fem stjerner «. varme, men ubarmhjertige og til tider genialt presise småkommentarer .» Katrine Strøm, MANN«. den deilige, vennlige humoren gir bøkene hans noe eget.» Leif Ekle, NRK P2

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205310513

EAN 9788205310513

Serie Gyldendal pocket

Omtalt sted USA

I come from Des Moines. Somebody had to.

• "Made in America - an informal history of American English" av Bill Bryson
  • "Notes from a big country" av Bill Bryson