Uromomenter

noveller

Gyldendal 2019 Innbundet

Verden er ikke til å stole på.

Politikken er ugjenkjennelig, terrenget stemmer ikke med kartet. Et steg ut i luften, trappetrinnet som ikke er der likevel. Å nesten sovne, men plutselig rykkes våken igjen. Det finnes uromomenter.
I de seks fortellingene i Jan Grues nye novellesamling blir metaforer til virkelighet, mens virkeligheten blir fordreid av teknologiutviklingen - og den allestedsnærværende, eksistensielle usikkerheten. I Uromomenter viser forfatteren seg nok en gang som en klartseende og skarp iakttager av sosialt samspill og moderne mennesketyper.

Anmelderne mener:
«Jan Grue [...] skriver med snert, pisk og heftig intellekt. [...] Her er en uendelighet av 'uromomenter' i denne glitrende novellesamlingen.»Jan Askelund, Stavanger Aftenblad

«Grue bedriver god novellekunst, det kan være ubehagelig og vondt, som å gå med stein i skoen.»Stein Roll, Adresseavisa
«... skarpe betraktninger og fine formuleringer knyttet til virkelighet og bevissthet.»Maya Troberg Djuve, Klassekampen
«Jan Grues noveller leter frem uroen der den befinner seg - overalt.»Vilde Sagstad Imeland, Morgenbladet
«Språket til forfattaren er gjennomgåande godt. [...] Det er vitalt og utsøkt, utan å gjere seg til.»Ingvild Bræin, Vårt Land
«Uromomenter viser en leken forfatter med sans for det irrasjonelle og urovekkende i tilværelsen. I sin femte novellesamling skriver Jan Grue dessuten skarpt og avslørende om graviditet og barseltid.»Turid Larsen, Dagsavisen

ISBN13 9788205525511

EAN 9788205525511