Urminnes tegn

av (forfatter) og Jo Ørjasæter (oversetter).

Aschehoug 2003 Innbundet

Boken forteller historien om skogvesenet Skimt, som trekkes inn i konflikten mellom ulvefolket og bjørnefolket. Ulvefolket verver ham, men så forelsker han seg i Sjorhpa fra bjørnefolkets stamme, og de rømmer sammen. Sjorhpa føder deres sønn, men han blir brått røvet fra dem. Lenge leter de etter barnet, men gir til slutt opp. Flere år senere har de avfunnet seg md tapet og er tilfreds med hva de har. De vet ikke at deres neste barn, tvillingene Gollie og Silpe, blir så nysgjerrige og fulle av eventyrlyst at de fortsetter letingen og stikker nesen i andre hemmeligheter.

Denne romanen er en myte, en fantasi som utspiller seg i den gåtefulle fjellskogen ved Svartvattnet. Her fortelles historien om skogvesenet Skimt, som trekkes inn i konflikten mellom ulvefolket og bjørnefolket. Ulvefolket verver ham, men så forelsker han seg i Sjorhpa fra bjørnefolkets stamme, og de rømmer sammen. En stormfull natt føder Sjorhpa deres sønn, som brått blir røvet fra dem. Lenge leter de etter barnet, men gir til slutt opp. Flere år senere har de avfunnet seg med tapet og er tilfreds med hva de har. De vet ikke at deres neste barn, tvillingene Gollie og Silpe, skal bli så nysgjerrige og fulle av eventyrlyst at de fortsetter letingen og stikker nesen sine i andre hemmeligheter.
Urminnes tegn er en beretning dypt rotfestet i norrlandsk landskap og forestillingsverden, men fremfor alt er den en vakker fortelling formidlet i et nesten magisk og besvergende språk.

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788203206092

EAN 9788203206092

Genre Fantastisk litteratur

De har en jerngryte, og i bunnen av den finner de sannheten så sant sannheten er å finne.
Sannheten?
Ja, alt har en sannhet.
Hva er min sannhet?
Det kan jeg ikke svare på. Det vet en bare selv.

Noen ganger er det det beste som kan hende en skapning, at den får være i fred. Når to skapninger er sammen og de får være i fred, kan det hende noe som ingen annen vet om og som får den aller største betydning.

Nå er de redde, tenkte han. De er redde for ordene. Og ettersom jeg har ordene inni meg, er de redde for meg.

Ikke for at hun hadde noe med dem å gjøre eller kunne forstå dem. Men hun syntes bare at de kunne få leve. Det var kanskje en mening med livet deres som hun ikke visste om. De låt ofte så kloke, og at de snakket sammen, kunne alle høre.

Det fins ting som ergrusommere enn regn. Som er verre enn storm. Det fins det som er farligere enn rovdyrtenner. Ingen vet hva det er eller hva det heter.

• "Røverne i Skuleskogen" av Kerstin Ekman
  • "Hekseringene ; Springkilden ; Englehuset" av Kerstin Ekman