Uprooted

Pan Books 2016 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos Akademika Se på denne utgaven hos amazon.com Kjøp boka hos ark.no

Agnieszka loves her village, set deep in a peaceful valley. But the nearby enchanted forest casts a shadow over her home. Many have been lost to the Wood and none return unchanged. The villagers depend on an ageless wizard, the Dragon, to protect them from the forest's dark magic. However, his help comes at a terrible price. One young village woman must serve him for ten years, leaving all they value behind. Agnieszka fears her dearest friend Kasia will be picked at the next choosing, for she's everything Agnieszka is not - beautiful, graceful and brave. Yet when the Dragon comes, it's not Kasia he takes.

Forlag Pan Books

Utgivelsesår 2016

Genre Fantasy

Tenåringsjenta Agnieszka bor i en liten landsby i en dal i landet Polnya. Hvert tiende år blir en jente valgt av trollmannen "The Dragon" i bytte mot at han beskytter landsbyene i dalen mot farene som truer fra den forheksede "Skogen" i området. Flere har blitt bortført og uhyrlige vesener går noen ganger til angrep på folk og fe som bor i landbyene i nærheten av den. Jenta som velges må bo i tårnet til trollmannen i 10 år og når de kommer tilbake, reiser de som har blitt valgt tidligere, bort fra hjemmet sitt for ikke å vende tilbake.

Dette året er Agnieszka i den aldersgruppen av jenter som kan bli utvalgt, men siden hun ikke er spesielt pen eller virker å ha noen særlige talenter, er det ingen som tror at hun skal bli den som velges.

Jeg syntes dette var en veldig bra bok. Et skikkelig eventyr, men ikke på noen måte sukkersøtt eller barnslig. Handlingen grep tak fra første side og jeg ble så oppslukt at jeg slet med å legge den fra meg samtidig som jeg prøvde å spare på den, fordi jeg ville den skulle vare lengst mulig. Et evig dilemma det der. Boka er beskrevet som en "standalone", men jeg hadde ikke sagt nei til en oppfølger i hvert fall. Anbefales for de som liker eventyr av det gode gamle slaget.

• "Spinning silver - a novel" av Naomi Novik
  • "The sleeper and the spindle" av Neil Gaiman
  • "Skyatlas" av David Mitchell
  • "Silkeormen" av Robert Galbraith
  • "Svar på brev frå Helga" av Bergsveinn Birgisson
  • "Evna" av Siri Pettersen
  • "Når gjøken galer" av Robert Galbraith
  • "Kirkegårdsboken" av Neil Gaiman
  • "Sjarmen med tarmen - om et av kroppens mest undervurderte organer" av Giulia Enders
  • "Snøsøsteren - en julefortelling" av Maja Lunde
  • "En vampyrs bekjennelser" av Anne Rice