Uoppredd seng

roman med algeriske damer

Oktober 2012 Innbundet

Odd Larsen har skilt seg fra kona Torill i Oslo og flyttet til Nice sammen med algerisk-franske Naima. Odd og Naima kommer i kontakt med det unge norske paret Tania og Jonas som ferierer i byen, og scenen er satt for en erotisk katastrofe.

Odd Larsen er separert fra Torill og har slått seg ned i en leilighet i Nice sammen med algerisk-franske Naima. På kveldstid hjelper han til i bokhandelen til Naimas søster Malika, som i sin tildekkede tilværelse forsøker å leve ut drømmen om et Algerie hun ikke kjenner. Et ungt norsk par, Tania og Jonas, er på ferie i Nice, og når Odd og Naima kommer i kontakt med dem, oppstår en dynamikk de fire imellom som har preg av voyeurisme og begjær. Odd er en kjølig betrakter av seg selv og omgivelsene, samtidig som han har voldsomme fantasier og seksuelle forestillinger som truer med å overskygge virkeligheten rundt ham. En erotisk katastrofe ligger og dirrer mens den ene junidagen avløser den andre. Uoppredd seng er en roman hvor meningsløshet og matthet veksler med panikk og lengsel. I et konsist, korthugget språk skrives stigende og synkende begjær frem som et uomgjengelig vilkår for tilværelsen.

Forlag Oktober

Omtalt sted Frankrike

En begjærets roman. Odd som har flyttet til Nice etter skilsmissen fra Torill, og nå er samboer med Naima. De møter det unge kjæresteparet Jonas og Tania. Boken utforsker relasjonene mellom disse personene.
Jeg ble ikke den helt store tilhengeren av denne boka. Det er helt greit å ha lest den, men samtidig var det ikke min type roman.

Bøker jeg leser i 2019.

• "Sommeren vi kledde oss nakne" av Arne Svingen