Unn fra Stjernesteinene

en roman fra det gamle Grønland

av (forfatter) og Annie Riis (oversetter).

Aschehoug 2005 Innbundet

Vi er på Grønland midt i det fjortende århundre. Fostersøstrene Unn og Ingeborg blir sendt til nonneklosteret for å fullføre sin utdannelse. Unn er foreldreløs, mens Ingebjørg er odelsdatter og et godt parti. Til klosteret kommer det stadig nye impulser sørfra. Naturvitenskapene rokker ved kirkens makt og innflytelse, og da Unn møter sitt livs store kjærlighet, må også hun ta stilling til samtidens kjetterske tanker. Denne romanen er en beretning om en dramatisk brytningstid, og den grønlandske naturen danner et bakteppe for det hele.

Vi er på Grønland midt på 1300-tallet. Fostersøstrene Unn og Ingebjørg går på skole i et benediktinerkloster ved Siglufjord. Ingebjørg innretter seg etter det regelmessige og ensformige livet på klosteret. Unn derimot er en vitebegjærlig, temperamentsfull og eventyrlysten jente som ikke uten videre godtar skikk og bruk og tidens konvensjoner. Til klosteret kommer det stadig nye impulser sørfra. Naturvitenskapene rokker ved kirkens makt og innflytelse, og da Unn møter sitt livs store kjærlighet, må også hun ta stilling til samtidens kjetterske tanker. Her er slektsfeider, religiøse oppgjør, sterke kvinner og svake menn og uekte barn - alt skildret med den storslåtte grønlandske naturen som bakteppe.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203207846

EAN 9788203207846

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted Grønland

Skjønnlitteratur der handlingen er lagt til Grønland.

• "Barndom i Norge - gjennom tusen år" av Ørnulf Hodne
  • "Landet som falt av jorden - roman" av Kirsten A. Seaver