Unge Mungo

av (forfatter) og Hilde Stubhaug (oversetter).

Gyldendal 2023 Heftet

Omtalt sted Skottland

Fantastisk men forferdelig!
Genialt men grusomt!
Troverdig men tragisk!

Det er brutalt å vokse opp i et voldelig og hardt miljø som ung homofil. Unge Mungo sitter fast i en umulig situasjon, og blir misbrukt og utnyttet. Likevel er livsgnisten og ønske om kjærlighet sterkt og noen gode stunder og kime til håp finner han. Så blir familiens ønske om å gjøre mann av ham til et mareritt.

boka du skulle ønske du hadde tilgod å lese.

[…] Er det noen som skjønner seg på å unnskylde folk dem elsker, så er det vel dere to. Kan dere ikke tilgi meg for det?

Mungo la panna mot den kjølige ruta og så tusen historier gli forbi: unge, lettkledde damer på vei til en pub etter jobb, køer av livlige kunststudenter som snakket med hendene, og advokatene som skrittet viktige av sted med armene fulle av brune arkivmapper. Så mange liv som fant sted bare tre kilometer fra hans, og alle virket lysere enn hans eget.

I femten år hadde han levd og åndet i Skottland, og han hadde aldri sett en dal, en innsjø, en skog eller ruinene av en borg. Eller det hadde han jo, men bare på kjeksbokser eller på siden av turistbussene.

Han lurte på hvordan det ville bli å komme hjem, nå som han hadde sett mer av verden på én dag enn på femten år – hvordan kunne han bli i de samme gatene og ikke prøve å reise ut? James hadde hatt rett. Mungo skulle ønske James var her sammen med ham, eller Jodie, men helst James. Det ville vært fantastisk å ha noen å dele alt dette nye med, en som visste at han ikke bare fant det på.

Hun ble frustrert av Mungos rause kjærlighet. Det var ikke egentlig uselvisk, han kunne rett og slett ikke la være. Mo-Maw trengte så lite, og han kom med altfor mye, og dermed virket alt så forferdelig bortkastet. Det var en avling ingen hadde sådd, og den blomstret fra en ranke som ingen hadde skjøttet. Den burde ha visnet for mange år siden, akkurat som hennes og Hamishs hadde gjort. Men Mungo hadde fortsatt så mye kjærlighet å gi, og den lå omkring ham som moden frukt som ingen brydde seg med å sanke inn.

Bli med! Les og lytt deg opp nå – og møt forfatterne på Norsk litteraturfestival

Leseliste 2021:

18 mars: Asta Olivia Nordenhof (DK)– Penger på lomma (overs.: Trude Marstein)

1 april: Lena Andersson (SE) – Datteren (overs.: Gøril Eldøen)

15 april: Iben Mondrup (GL) – Tabita (overs.: Trude Martein)

29 april: Kjell Westö (FI) – Tritonus (overs.: Erik Krogstad)

13 mai: Vidar Sundstøl – Jeg sank

Spilles inn live under festivalen, 27. mai: Jón Kalman Stefánsson (IS) – Ditt fravær er mørke

Leseliste 2022:

1. mars: Ali Smith (UK) – Høst (overs.: Merete Alfsen)

2. april: Linn Ullmann – Jente 1983

3. april: Niviaq Korneliussen (GL) – Blomsterdalen (overs.: Kyrre Andreassen)

4. mai: Natasha Brown (UK) – The Assembly

5. mai: Douglas Stuart (UK) – Young Mungo

Live under festivalen 31. mai: Abdulrazak Gurnah – Etterliv (overs.: Tone Formo)

Bøker lest

Oppdateres løpende