Ungdomssangen

Tiden 2005 Innbundet

Stockholm, 1972. Kaisa Ljungström sitter på toget, på vei for å intervjue sangeren og vitenskapsmannen Friedrich Jürgensson for Aftonbladet. Jürgensson har skapt oppstandelse i Sverige etter et radioprogram der han påsto at han hadde kontakt med de døde. På toget treffer Kaisa tilfeldigvis sin bror, Jonas. De har ikke sett hverandre på lenge. Møtet er kort, men danner likevel utgangspunkt for fortellingen om deres oppvekst, med faren, Allan, som er besatt av en revolusjonerende oppfinnelse. Møtet markerer også punktet for to reiser. Jonas er på vei til Sovjet for å selge landbruksmaskiner, men i like stor grad inn i sin egen barndom og sin egen skam. Mens Kaisa er på vei til Friedrich Jürgensson og de døde. Romanen strekker seg mellom de levende til de døde, og som med sin stil og sitt billedspråk gir et gløtt inn i en verden like bak vår egen.

Forlag Tiden

• "Ytterpunkt - roman" av Cecilie Enger
  • "Omars siste dager - roman" av Gaute Heivoll
  • "Doktor Gordeau og andre noveller - noveller" av Gaute Heivoll
  • "Alt vi ikke har bruk for - roman" av Linda Gabrielsen
  • "Det var her det skjedde - Oslo under andre verdenskrig - sett i dag" av Ottar Samuelsen
  • "Av en annen verden - roman" av Kari Fredrikke Brænne
  • "Røyk uten ild" av Sophie Hannah