Ungarn

en fortelling om Europa

Humanist forlag 2018 Innbundet

Det var i Ungarn at Berlinmuren først slo sprekker. Ungarerne spilte en sentral rolle i kommunismens fall. Friheten spredte seg østover, og la til rette for et 1990-tall preget av optimisme og fremtidstro. I dag er det en av opprørerne fra 1989, Viktor Orbán, som er statsminister. Partiet hans, kalt Fidesz, sitter med bukten og begge endene i ungarsk politikk. Han taler Brussel midt imot, høres ofte ut som en høyreradikaler, og vil bygge et «illiberalt demokrati», «en arbeidsstat» som «utfordrer de vesteuropeiske dogmene». Den politiske utviklingen i Ungarn er en del av en større historie. En historie om mistro til det politiske etablissementet og om voksende skepsis til det liberale demokratiet. Denne boken er en reise gjennom ungarsk historie og politikk - og en fortelling om Europa.

Forlag Humanist forlag

Utgivelsesår 2018

Omtalt sted Ungarn

Det er ikke spesielt krevende å bli oppdatert på amerikansk politikk i Norge. Det kommer nærmest automatisk av seg selv for alle som vil høre. Nyhetssendingene og avisene er fulle av stoff og vurderinger rundt amerikanske valg, politikere, politiske saker og ikke minst presidenten selv.

Jeg svartmaler selvsagt, så ille er det jo ikke. Det er også naturlig at det er slike tendenser i media, vi er ikke skapt for å holde orden på nyhetsstrømmen fra 200 land verden over på daglig basis. Vi lever våre liv, mediene tar de viktigste prioriteringene for oss, vi følger etter og prøver å holde oss orientert om det som skjer i verden.

Men kanskje kan det være gode grunner til å interessere oss litt mindre for Donald Trump og Theresa May, og for eksempel se litt nærmere på hva som skjer i vår egen verdensdel. Ta for eksempel Ungarn, et EU-land og NATO-medlem i hjertet av Europa, der mange er bekymret for den demokratiske utviklingen.

En av dem som deler denne bekymringen er journalisten og forfatteren Øyvind Strømmen, som i fjor gav ut sin bok «Ungarn – en fortelling om Europa». I den første delen av boken gir han en gjennomgang av den særs brokete historien til landet som ligger så sentralt på det Europeiske kontinent som det er mulig å få det.

Han drar de store linjene og forteller om mongoler, ottomanske tyrkere og Habsburgere, og senere allianse med Nazi-Tyskland, underlagt Sovjetunionens maktapparat og det fatale opprøret i 1956.

På 90-tallet var landet blant de første som rev ned jernteppet, og ble etter hvert både et NATO-land og et EU-land. Det er i de senere år dessverre også berømt for en brokete politisk utvikling, der det i følge Strømmen er vanskelig å finne helter. Han beskriver demokratiske institusjoner som forvitrer, delvis kontroll av pressen og en ensrettet politisk utvikling der den karismatiske statsiministeren Orban står sentralt.

Statsminister Viktor Orbán fra partiet Fidesz, sist gjenvalgt i fjor, like etter at denne boken gikk i trykken, bruker uttrykket «illiberalt demokrati» om sin egen styreform og fører en politikk som mange vil hevde har høyreradikale trekk, ikke minst takket være presset fra det ytterliggående partiet Jobbik, kjent for sin harde retorikk mot minoriteter i landet.

Denne boken tar for seg alt dette, og mye mer. Den nyanserer og forklarer bildet av det moderne Ungarn, men er også svært kritisk til utviklingen av landet slik den kan se ut fra Norge. For å forstå det politiske bildet i Norge, i Europa og i verden for øvrig kan det kanskje være verdt å ta et lite dykk inn i situasjonen i et land vi stort sett forbinder med Gulasj og storbyweekend i Budapest. Dette er, som undertittelen sier rett ut, en fortelling om Europa.

• "Kina på 200 sider - fra de første dynastiene til dagens stormakt" av Torbjørn Færøvik
  • "Landene som forsvant - 1840-1970" av Bjørn Berge
  • "Min europeiske familie - de siste 54 000 årene" av Karin Bojs
  • "London - blant gangstere, rabbinere, oligarker, rebeller og andre ektefødte barn av det britiske imperiet" av Nazneen Khan-Østrem
  • "Det var DDR - forteljingar om eit nedlagt land" av Astrid Sverresdotter Dypvik
  • "Stasiland" av Anna Funder
  • "Nostalgisk ordbok" av Petter Wilhelm Blichfeldt Schjerven
  • "Orientekspressen - en vårreise" av Torbjørn Færøvik
  • "Jomfruen fra Norge" av Tore Skeie
  • "Broken English spoken perfectly" av Stewart Clark
  • "Dewey - bibliotekkatten som erobret småbyen og tok en hel verden med storm" av Vicki Myron
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland