Ung må verden ennu være

ISBN13 9788205170278

EAN 9788205170278

Serie De nye klassikerne

Genre Klassisk litteratur

Ung må verden ennu være. Nordahl Grieg.

Man behøver verken være ungdom eller kringsatt av fiender for å ha stort utbytte av denne boka som kom ut i 1938.
Hvis vi går inn i vår tid, ser vi at Putin rensker opp og anekterer Krim, Catalanske lovlig valgte politikere sier verden må følge med for å se hva som skjer med de i rettsprosessen i Madrid, en jødisk synagoge og kirkegård har nylig blitt vandalisert i Strasbourg, og det som skjer i Ungarn er veldig urovekkende; så denne boka er dessverre dagsaktuell den dag i dag.
Boka følger intellektuelle bla i Moskva under Stalin og Moskvaprosessen, og følger tett på frivillige under borgerkrigen i Spania. Med et ganske spennede karaktervalg diskuterer de og følger frykten og konsekvensen av totalitære regimer, la det være seg høyre- eller venstreorienterte.
Den kan til tider være litt omstendelig, og jeg måtte Google litt for å tette noen hull i mine historiekunnskaper her og der, men det liker jeg godt å gjøre.
Totalt sett ei veldig god bok.

Ung må verden ennu være er en roman av Nordahl Grieg og utgitt første gang i 1938. Boka handler i første rekke om moskvaprosessene og den spanske borgerkrigen. Det er en god hjelp, kanskje en forutsetning, å kjenne noe til den historiske kontekst romanen er skrevet i.
Den første delen av boka handler om forholdene i Moskva under stalintiden og moskvaprosessene. Dette blir fortalt gjennom en engelsk historiker og hans venner som er vestlige journalister og deres russiske venninner. Her er det lange politiske diskusjoner om kommunismen og forholdene i landet. Og disse diskusjonene kan til tider bli langdryge og kjedelige.
Videre utover i boka flytter fokuset seg til Spania og den spanske borgerkrigen sett fra utenlandske frivillige som har vervet seg på sosialistenes side. Her kommer krigens grusomheter sterkt fram med håpløsheten og motivasjonen.
Innimellom dette kommer forhold til ekteskap, utroskap og løse sexforbindelser sterkt fram. Jeg er noe overrasket over hvor klart dette kommer fram og undres noe over hvordan dette slapp gjennom kritikernes øyne. Jeg har ikke kommet over noen anmeldelser av boka da den kom ut, og skulle gjerne ha likt å se noen.
Boka kan til tider virke noe kjedelig, men den tar seg hele tiden opp igjen og til tider er spenningen stor. Ut fra mine kunnskaper om språk og stil, vil jeg påstå at dette er stor diktning med et kunstnerisk og levende språk. Det er litt vanskelig å gi et terningskast til denne boka, men jeg prøver meg på en femmer
Nordahl Grieg var en forfatter på ytterste venstre side i det politiske landskapet, en erklært kommunist. Han har et mangeslungent forfatterskap bak seg: romaner, skuespill og diktsamlinger. Godt kjent er hans dikt om 17. mai 1940: "I dag står flaggstengene nakne blandt Eidsvolls grønnende trær." Han meldte seg som frivillig til innsats for Norge/ England under andre verdenskrig og ble skutt ned under et bombetokt over Berlin.
For ca seks år siden var det en diskusjon om denne boka her på bokelskere.
Det er mye god litteratur i eldre bøker også, og ofte kan de ha noe å si oss i dag.
Finn fram boka - les den!

Han reiste sig og stemmen dirret. -Det er noe som vi nettopp i denne tiden skal verne om, herr Andersen, og det er det frie ord.

Det verste ved en krig er at ingen får være almindelige mennesker lenger. Vi får valget mellom å være rovdyr eller martyr.

Dagen grydde. Knut stod i skyttergraven og så utover mot facistenes linjer fem-seks hundre meter borte. Det lå noen lik på sneen. Andre lik lå mil efter mil bortover denne fjellkammen; likene av spanjere, amerikanere, franskmenn, tjekkere, jugoslaver, englendere, polakker, scandinaver, italienere, lik av alle verdens nasjoner. Ved siden av sig hadde han enda levende kamerater, frysende med uttærte legemer og utrykksløse, grå ansikter. Dette var mennene som vilde fred og frihet for alle folk; i demringens grå lys så man hvor langt deres håp var kommet.

... enhver krig koster så megen lidelse og utløser så megen brutalitet at seierherrene aldri formår å gi en virkelig fred, men bare en avsluttende krystallisering av krigens vesen, som nødvendigvis blir splintret av de undertrykte. Det som skjer er at den forstenede krig (som kalles freden) plutselig blir levende.

Deres livsform var entosiasm, et malmbrøl av tilslutning til det vedtatte.

Noen titler griper fast i meg, gir ikke slipp. Dette er titler som lever sitt eget liv, nærmest fristillet fra boken som bærer dens navn. De er diktverk i seg selv - og skaper sine egne bilder.

Her var det vanskelig å begrense seg; mange sterke titler meldte seg på. Listen er klart subjektiv, avspeiler mine preferanser.

Venter spent på forslag og synespunkter fra dere! Noen jeg har glemt? Noen som ikke skulle ha vært her?

NB - det er tittelen, ikke boken, som har gjort seg fortjent til en plass på denne listen.

Her har jeg et problem, skal jeg kommentere bøkene eller titlene? Hva mener dere?

I flere epoker har det skortet på personlig frihet og trygghet i Øst-Europa. Historikere og journalister har skrevet mye, men skjønnlitteraturen gir et vel så godt bilde om hvordan undertrykkelsen virker inn på det enkelte mennesket. Her er noen bøker jeg har lest: noen klassikere, andre ganske nye. (Sist redigert 26.2.23).

Bøker for å bli litt mer boksmart ;)
Har mange ganger tenkt at jeg har lest veldig mye uten å ha lest noen av de bøkene som "alle" kjenner til. Har ikke visst hvor jeg skal begynne, men etter en diskusjon her inne har jeg fått satt opp endel bøker, og flere legger jeg til etterhvert som jeg kommer på dem.
Endel av bøkene har jeg allerede ulest i hylla, og endel av forfatterene har flere aktuelle bøker jeg vil se på.
Dette er ingen liste som jeg har tenkt å haste meg igjennom, mest som en huskeliste for meg selv + at det er morsomt å se hvor mange av de som blir lest fremover :)

Romaner og historie om Spanias borgerkrig
Den spanske borgerkrigen kom raskt i skyggen av 2. verdenskrig som brøt ut i september 1939. Likevel har denne blodige konflikten fascinert både historikere og skjønnlitterære forfattere siden. Det som startet som et militært, høyreorientert opprør mot den 5 år gamle spanske republikken ble etterhvert sett på som den første åpne kampen mellom fascister og demokratiske krefter på venstresiden. Men verken historien eller litteraturen framstiller borgerkrigen så enkelt.

Det finnes mange bøker om denne tiden, lista omfatter først og fremst dem jeg selv har lest. Den både supplerer og overlapper lista til guiritana. (Publisert 16.9.23, redigert 10.10.23).

Det er blitt skrevet en del bøker om den spanske borgerkrigen og diktaturet som fulgte. Å lese historiebøker kan blir for faktaorientert - og hva var egentlig fakta i en slik situasjon? Gjennom skjønnlitteraturen kan man lære mye om hendelsene gjennom oppdiktete personer. Her er en rangert liste over bøker jeg har lest om temaet. Flere tips mottas med takk :)

• "Skipet går videre" av Nordahl Grieg
  • "Nederlaget og utvalgte dikt" av Nordahl Grieg
  • "Diktaren i bombeflyet - ein biografi om Nordahl Grieg" av Gudmund Skjeldal
  • "Kamerat Stalin, eller familien Nordby - Et skuespill om en norsk kommunistfamilie i åra 1945-56" av Dag Solstad
  • "Streik" av Per Sivle
  • "En reise til Norden" av Karel Čapek