Undrene i vår familie

Aschehoug 2008 Innbundet

Bernt Skjeveland og Astrid på Heskestad gifter seg med andre og lar dermed den store kjærligheten renne ut i sanden. Men kjærligheten skal gå igjen som arvesynden og stille dem og alle rundt dem på uante prøver. Dette er fortellingen om Bernt Skjeveland, hans kone Judith og deres barn, Sivert Følle, hans kone Astrid og deres datter Engel. To familier som bor ute i havgapet på sørvestlandet. Boken er en slektsroman fra 1950- og 60-årene, og en historie om ulykkelig kjærlighet og livet som ikke ble som det kunne blitt.

Undrene i vår familie er Torun Lians første voksenbok og en helstøpt og gripende slektsroman fra sørvestlandet i 1950 og 60årene. Bernt Skjeveland og Astrid på Heskestad lar den store kjærligheten renne ut mellom fingrene og gifter seg med andre. Men kjærligheten går som arvesynd igjen i neste generasjon og stiller dem og alle rundt dem på dramatiske prøver. Det er en fargerik fortelling befolket med sterke, burleske personer: Bernt med det skjeve smilet; den viljesterke Astrid som kues til det ugjenkjennelige; Engel som er like vakker som sitt navn; Morris som så lett mister pusten - og Minda, den fabelaktige og tragiske farmoren deres.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203194191

EAN 9788203194191

Omtalt sted Vestlandet

Utkanten i havgapet har Amerika som nærmeste nabo, og skal mannfolkene til byen, mener de New York, og ikke Kristiansand eller Oslo. Det er like vanlig å lese amerianske aviser som "Fædrelandsvennen".

Vi følger Bernt, Astri og Sivert fra ungdomsårene og fram til voksen alder. Mest Bernt som etter hvert får litt av en ungeflokk å holde styr på. I tillegg har han moren, Minda, som ikke er rett på en flekk, men elsket av barnebarna for alle sine elleville påfunn.

En tragisk familiehistorie med midt-i-barnet til Bernt som fortellerstemme. En bok full av burleske og sterke personer.

Oversikt over alt jeg har lest i 2009

Rett og slett alle bøker jeg leser i 2010