Under overflaten

en skitten historie om det norske lakseeventyret

Gyldendal 2016 Innbundet

Brennbart om en av våre største næringer.

På 1970-tallet var lakseoppdrett en beskjeden tilleggsnæring i Distrikts-Norge. I dag er den en bærebjelke i norsk økonomi. Statsminister Erna Solberg har sagt at laksen er Norges Ikea og vil ha en femdobling fram mot år 2050.
Men det er flere skjær i sjøen for dette industrieventyret. Næringen har ikke kontroll med miljøbelastningen: Enorme mengder lakselus, fiskeskitt, spillfôr og lusemidler slippes rett ut i fjorden, rømt oppdrettslaks svømmer opp i elvene og utvanner genene til villaksen. Og hvordan skal man skaffe nok fôr til en femdobling av produksjonen uten at det skjer på bekostning av annen matproduksjon? Er oppdrettslaks egentlig så sunn å spise? Kan arbeidsplasser i distriktet veie opp for ødelagte fjorder?
Mangeårig journalist i FiskeribladetFiskaren, Kjersti Sandvik, har snakket med alle de viktige aktørene i bransjen, fra verdens største oppdrettsselskap Marine Harvest til utstyrsleverandører og fôrprodusenter. Hun går tett på en næring som har vokst seg stor og sterk -.
"Kjersti Sandviks rapport fra norsk oppdrettsnæring bør leses høyt i NRK, og utløse diskusjon i hver fjordarm fra Finnmark til innerst i Oslofjorden, spesielt det siste. Sjelden har en debattbok bedre levd opp til betegnelsen." Sven Egil Omdal, Stavanger Aftenblad

Utgivelsesår 2016

• "Brødrene Karamasov" av Fjodor M. Dostojevskij
  • "Fugletribunalet - roman" av Agnes Ravatn
  • "Mysterier" av Knut Hamsun
  • "Jenny" av Sigrid Undset
  • "Den skarpsindige lavadelsmann don Quijote av la Mancha" av Miguel de Cervantes Saavedra
  • "Bienes historie - roman" av Maja Lunde
  • "Stoner" av John Williams