Unbroken

av (forfatter) og Hedda Vormeland (oversetter).

Dinamo forlag 2014 Heftet

En av de utroligste historier noen gang fortalt i bokform fra andre verdenskrig. Filmatisert i 2014 av Angelina Jolie. Unbroken handler om Louis Zamperini (f. 1917) fra California, en ustyrlig, småkriminell gutt som ble en ung og lovende idrettsstjerne i mellomkrigstidens USA.
I 1936 deltok han i Olympiaden i Berlin. Han løp siste runde av 5000-meteren så fort at Hitler kalte ham opp til seg på tribunen. Våren 1940 nådde han formtoppen før OL i Tokyo skulle finne sted. Så kom krigen.
Etter Pearl Harbor ble Louie innrullert i flyvåpenet. En dag styrter han i Stillehavet. De er tre som overlever. I førtisju grufulle døgn driver de omkring på en redningsflåte. Den ene av dem dør. Så kommer det de tror er redningen, allierte fly. Men de tar feil. Det er fienden.

Forlag Dinamo forlag

Utgivelsesår 2014

Omtalt tid 1945-1999 1939-1945 1918-1939 1914-1918

Omtalt sted USA Japan Stillehavet

Omtalt person Louis Zamperini

En fantastisk historie, og Hillenbrand yter den rettferdighet ved ikke å grafse og dvele for mye ved grusomhetene Zamperini opplevde, men beholde balansen mellom informasjon og fremdrift. Det er en underliggende nøkternhet som kanskje reflekterer Zamperinis selvoppholdelsesdrift, og til en viss grad forklarer hvordan han (og andre med ham) overlevde det utenkelige. Gang på gang. Jeg hadde aldri hørt om mannen før, og valgte kun boken basert på hvor godt jeg likte Seabiscuit-boken (såå mye bedre enn filmen!). Som hovedpersonen selv sa til Hillenbrand (fritt etter hukommelsen): jeg løp kanskje ikke like fort, men jeg prater bedre for meg enn hesten! Med grundig research som basis evner Hillenbrand å videreformidle en enestående historie med verdighet og medmennesklighet. Unbroken - verdt å lese!

Oppdaget tilfeldig hvor mange bøker som starter med Den, samtidig som bøkene har helt ulike historier å dele.

Lista er ikke sortert på noen måte.

• "Theta Theta - et blad fra motstandskampens historie 1940-45" av Kristian Ottosen
  • "Havets ulver - dramatiske ubåtepisoder fra andre verdenskrig" av Michael Tamelander
  • "Motstand, fangenskap og frihet - endringer 1940-45" av Kristian Ottosen
  • "Mørket er min venn - en grenselos forteller" av Jan Erik Thoresen
  • "Carl Fredriksens transport - den ukjente historien om krigens største heltedåd" av Hilde Vesaas
  • "Ingen nåde - historien om nordmenn i japansk fangenskap" av Kristian Ottosen
  • "Bøddelens sang" av Norman Mailer
  • "Dødelig taushet" av A.S.A Harrison
  • "Agent Zigzag - den utrolige historien om Eddie Chapman" av Ben Macintyre
  • "Det lovede land" av Sebastian Barry
  • "Frankie Machines vinter" av Don Winslow
  • "Et land i grålysningen" av Dennis Lehane