Ulven fra Steppene

av (forfatter) og Jørn Roeim (oversetter).

Gyldendal 2011 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Dette er historien om Djengis Khan. Temüdsjin er bare elleve år da faren blir drept og familien blir etterlatt for å sulte i hjel på de mongolske steppene. Han overvinner naturens farer og menneskenes ondskap, og bygger seg en hær av andre stammeløse. De går til kamp mot tartarene som drepte Temüdsjins far, og deretter er planen å forene alle de krigerske stammene, og bli khan over alle. Dette er den første boka om Djengis Khan og etterkommerne hans.

Første frittstående bind i Conn Igguldens nye, historiske romanserie om den mongolske fyrsten Djengis Khan og etterkommerne hansElleve år gammel blir ulvekhanens sønn, Temujin, sendt til morens stamme for å møte sin kommende hustru, Borte. Mens han er der, blir faren myrdet i et bakholdsangrep. Forrådt av farens nærmeste rådgivere blir Temujin og familien etterlatt for å sulte i hjel på de ugjestmilde og vidstrakte mongolske steppene. Den unge Temujin tvinges til å lære seg å overvinne naturens farer og menneskenes ondskap. Han bygger opp en ny klan av stammeløse, går til krig mot tartarene og tar kommandoen over ulvene. Skritt for skritt gjennomfører han sin ambisiøse plan - å forene de krigerske stammene etter mer enn tusen års ufred, og bli khan over alle: en khan som kalles Djengis. Ulven fra steppene er første frittstående bind i Conn Igguldens nye, historiske romanserie om den mongolske fyrsten Djengis Khan og etterkommerne hans - et familiedynasti som på 1200-tallet skapte det største imperium verden ennå har sett.Briten Conn Iggulden (f. 1971) har tidligere skrevet fire historiske romaner om Julius Cæsar. Disse bøkene er blitt en stor suksess både i England og USA, og utgis i over tyve land. Ulven fra steppene har toppet bestselgerlistene i England. «Denne episke fortellingen om en historisk helt er fortalt med kraft og nerve (...) Les boken før Hollywood tar over.» The Daily Express

ISBN13 9788205407732

EAN 9788205407732

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted Mongolia

Omtalt person Djengis Khan

Etter å ha lest den glimrende Agincourt av Bernard Cornwell, har jeg fått sansen for historiske romaner igjen. Og da var det på tide å prøve ut Conn Iggulden som jeg har hørt så mye bra om.
Og han skuffet ikke.
Ulven fra steppene handler om Djengis Khan, eller Temudsjin som han opprinnelig het. Vi følger ham fra han var en liten gutt, til han begynner å samle stammene for å krige mot tartarene.
Iggulden skriver godt, og skildringene om livet til mongolene er så levende at man med en gang blir sugd inn i historien. Det var virkelig hårde bud på den tiden. Selv om jeg kjente til historien fra før (blant annet via filmen Mongol av Sergei Bodrov) så levde jeg meg så inn i historien at jeg ble skikkelig sinna i begynnelsen da Temudsjin og familien ble etterlatt for å dø på steppene. Slik skal en bok være, den skal skape følelser hos leseren.
Boken er ikke helt historisk korrekt, men Iggulden har skrevet et etterord med en del av det som faktisk skjedde og hvilke kunstneriske friheter han har tatt.
Har du sansen for historie så vil jeg anbefale denne på det sterkeste.
Jeg gleder meg til å ta fatt på forstettelsen.

ble slukt inn i historien. likte boka veldig godt

Noen av bøkene jeg anbefaler elevene mine å lese - noe for enhver smak!

Det er så populært for tida og sette opp lister over de 15 bøkene man har lest som har gjort mest inntrykk.

En formidabel oppgave å velge, men jeg har fundert gjennom noen søvnløse timer, og valgt ut 15 bøker som har endret kursen på livet mitt i ei anna retning, eller åpenbart en sannhet for meg på noe vis.

Har begynt å legge merke til hvor mange bøker det er som har dyr i tittelen, Dette fikk jeg lyst til å "forske litt i" Og slik ble denne listen til :) Prøver å holde meg til bøker jeg eier, har lest eller har lyst til å lese. Er så mange, at jeg velger et av hvert dyr.

Noen av årets gleder og kanskje forargelser.

• "Et rike av sølv" av Conn Iggulden
  • "Erobreren" av Conn Iggulden